-
Vlaamse kerMOS: Milieukermis
Met deze educatieve volksspelen breng je zeven milieuthema's naar je school:
- water,
- afvalpreventie,
- natuur,
- mobiliteit,
- energie,
- klimaat
- vergroening.
Fysiek materiaal -
Moving water on tour
De installatie Moving Water on Tour wil de water-, het klimaat- en de milieuproblematiek in alle continenten onder de aandacht brengen. De artistieke en educatieve installatie bestaat uit 96 kunstwerkjes op witte plastic bakjes. De kunstwerkjes …
Fysiek materiaal -
Bacongo Limburg: Gratis expo in jouw school
Breng een stukje actuele geschiedenis tot leven in jouw klas, met deze expo en bijhorende educatieve pakketten vol getuigenissen en dagboeken, foto’s en films over herinneringen aan Congo en Limburg tijdens de koloniale periode. Persoonlijke …
Fysiek materiaal -
Omgaan met boosheid: Tips
Vijf mogelijke tips die kinderen en jongeren kunnen helpen om hun boosheid te kanaliseren.
Boosheid is een emotie is die er mag zijn. Het wordt pas een probleem als de emotie te intens is, te vaak voorkomt, te lang duurt, tot agressie lijdt of als de …
Beeld (12)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Afval, stop de invasie?: Mobiele tentoonstelling
Wanneer de huidige tendens van afvalproductie in de toekomst wordt voortgezet zou dit leiden tot een grote ramp. Volgens voorspellingen zou de afvalproductie met maar liefst 70% toenemen, van twee miljard ton vandaag de dag tot 3,4 miljard ton in …
Fysiek materiaal -
Tijdlijn: Overzicht
Eenvoudige tijdsband om te gebruiken bij het nieuwe leerplan van MAVO.
Gekleurde versie volgt later.Beeld (7)Leerkracht -
Drank en voeding: Prijslijsten watervoetafdruk
Op deze prijslijsten zie je hoeveel water het kost om bepaalde drankjes en maaltijden te maken. Leuk om te gebruiken voor sensibilisering rond de watervoetafdruk bij schoolfeesten, recepties…
Beeld (5) -
Beloningsladder
Wie kan zich aan de afspraak houden en gaat omhoog op de beloningsladder? Wie heeft het wat moeilijk en zakt er een plaatsje?
Wie in de top van de ladder geraakt, krijgt op het einde van de dag een extra beloningspunt. Maar wie onderaan …
Beeld (56)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
GGGG-schema
Een visueel hulpmiddel om met een leerling aan de slag te gaan met het GGGG-model:
- Wat is er gebeurd?
- Wat dacht je en voelde je op dat moment?
- Hoe reageerde je?
- Wat was het gevolg van je reactie?
Zowel bruikbaar voor kinderen met faalangst als …
Beeld (19)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Boerderij: Praatplaat
Met deze praatplaat rondom de boerderij kan je werken aan het uitbreiden van de woordenschat en het stimuleren van de communicatieve vaardigheden van de kinderen.
De tekening sluit aan bij de belevingswereld van de kinderen zodat ze …Beeld (19)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Conflict oplossen: Stappenplan
Deze poster geeft in zes stappen weer hoe leerlingen zelfstandig tot een oplossing kunnen komen bij een conflict.
- Eerst moeten de kinderen tonen dat ze open staan om over het conflict te praten. Dit kan door de handen met de handpalmen naar boven …
Beeld (22)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Zelfevaluatie in de turnles
Deze wandplaat helpt je om leerlingen zichzelf te laten evalueren!
Na de les bewegingsopvoeding gaan de kinderen voorbij de deur en geven ze een high-five op één van de vier emoticons.
Beeld (7)Leerkracht, ICT-coördinator, …