-
Leer oudere kleuters zelf verhalen bouwen: Negen onderzoeksgebaseerde tips
Interactief voorlezen is en blijft met voorsprong de belangrijkste taalstimulerende activiteit in de kleuterklas. Oudere kleuters hoeven echter niet alleen naar verhalen te luisteren, maar kunnen ook al zelf verhalen leren bouwen. Ongetwijfeld …
ArtikelGOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Klem: Filmbespreking
Pagina met lesideeën en verdiepingsvragen bij de kortfilm Klem van Ish Ait Hamou.
Je kan dit artikel inzetten om een klasgesprek op te zetten over geestelijke gezondheid en over de enorme impact van communicatie en dialoog voor het verwerken van …
ArtikelLeerkracht -
Haar in de levensbeschouwingen: Lesidee
ILD-project met als focus de haartooi en allerlei rituelen met hoofdhaar in een tiental levensbeschouwingen. Het ritueel of de traditie wordt voorgesteld en daarbij wordt telkens aangeduid welke de achterliggende gedachte of waarde is.
Het materiaal …
ArtikelLeerkracht -
Van je activiteit Praatplaten een MEER-talig moment maken: Kleutergewijs
In het project Taalrijk Kansrijk ontwikkelden enkele lerarenopleiders van PXL-education samen met kleuterleerkrachten en ouders narratieve praatplaten over brede onderwerpen die bij uiteenlopende klasthema’s kunnen aansluiten. Mik en …
Artikel (3)GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Barbie: Filmbespreking
De pagina vraagt de leerlingen om stil te staan bij man/vrouw stereotypen en brengt (eventueel) herinneringen naar boven aan hun eigen Barbiepoppen-tijd. Sommige leerlingen hebben de film gezien en kunnen er over vertellen.
De ervaring leert dat …
ArtikelLeerkracht -
Een warme leerkracht-kindrelatie als basis voor een krachtige taalleeromgeving: Kleutergewijs
Met haar bachelorstage in zicht, focuste studente Marie Claes zich twee weken intensief op het opzetten van een taaltraject op basis van de resultaten van de KOALA-screening in haar stageklas.
Ze vertrok vanuit de volgende onderzoeksvraag: "Hoe kan ik …
ArtikelGOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Lezen in tekstloze prentenboeken, hoe kan dat?: Kleutergewijs
Het lijkt misschien wat contradictorisch, maar tekstloze prentenboeken zijn heel waardevol voor de taalontwikkeling van kinderen. Doordat ze ruimte bieden voor verschillende interpretaties, gevoelens en gedachten, nodigen ze kinderen uit om zelf …
ArtikelGOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Mediaconcentratie in Vlaanderen 2023
Naar aanleiding van de publicatie van het rapport Mediaconcentratie in Vlaanderen 2023 werd opnieuw een toegankelijke tekst voor het onderwijs gemaakt.
In deze tekst wordt stil gestaan bij het begrip mediaconcentratie en wordt onder andere antwoord …Artikel -
Beste Boekenjuf/meester 2023: Magazine
CANON Cultuurcel maakt een magazine met de verhalen van de genomineerden vol lestips, leestips, interviews, inspiratie en tips voor een effectief leesbeleid op school. Het magazine vormt een omvattend naslagwerk voor (toekomstige) …
Artikel -
Studeren: 20 quotes in het Nederlands en in het Engels
Veel beroemde auteurs, wetenschappers en kunstenaars uiten een stukje levensadvies in de vorm van een quote. Of je nu net aan je academische reis begint of het einde nadert, we kunnen allemaal wel wat motivatie gebruiken als het om studeren …
Artikel -
Grafieken maken: Hoe doe je dat en wanneer gebruik je welke soort grafiek?
Artikel waarin verschillende soorten grafieken worden besproken en wordt uitgelegd welke grafiek je best gebruikt in welke situatie. Ook het gebruik van de X- en Y-as komt aan bod.
Artikel -
Omgaan met controversiële onderwerpen in de klas: E-zine
Dit e-zine omvat een aantal artikels en interviews van TerInfo, project van de Universiteit Utrecht, en van de Stichting School & Veiligheid.
In de interviews geven deskundigen toelichting op relevante thema’s zoals polarisatie, terrorisme …
ArtikelLeerkracht, Ander