-
EU Code Week 2022: Toolkit
Informatiebundel over wat je als leerkracht of school kan doen om deel te nemen aan de EU Code Week 2022. Je krijgt tips over het organiseren van een codeeractiviteit en wat je daarvoor nodig hebt.
In dit document vind je daarnaast tips en links …Downloadbaar lesmateriaal -
Een video maken met Clips: Stappenplan
De leerlingen leren over thaumatroop of wonderdraaiing. Daarmee smelt je twee beelden samen door twee plaatjes op een voor en achterkant van een papiertje te doen. Aan de zijkanten van het papier maak je een touwtje vast en als je …
Downloadbaar lesmateriaal (14)Leerkracht -
Kloklezen oefenen: Scratch
Klik op de gele knop en verwoord hoe laat het is.
Klik daarna op de groene knop om het juiste antwoord te horen.Met de pijltjes kan je de volgende niveaus instellen:
- uren,
- halve uren,
- kwartier,
- blokken van 10 …
Interactieve oefening (6)Leerkracht, ICT-coördinator -
Programmeer jouw dansfeest: Hour of code
Programmeer je eigen dansfeestje met dieren. In deze Hour of Code-activiteit van Code.org gebruik je blokken code om verschillende dansers te kiezen en hun dansbewegingen en reacties op de muziek te programmeren. Je doorloopt …
Interactieve oefening (5)Organisatie, firma, vzw -
In vogelvlucht: Lesidee
De leerlingen vertrekken van luchtfoto's en zetten hun observaties om in een grondplan of 3D-voorstelling. Schaal, vogelperspectief ... komen aan bod.
Als extra: hoe maak je een blauwdruk?
Downloadbaar lesmateriaal (6) -
Hoe maak ik een vis van mijn foto?: Stappenplan
In een stappenplan leren jij en je leerlingen hoe je via de gratis app PICSART een vis kan maken van jouw foto. Zo creëer je je eigen aquarium.
Laat je inspireren om varianten toe te passen in andere lessen.
Downloadbaar lesmateriaal (11)Andere functie -
Programmeeroefeningen
Wil je werken met Arduino, Makey Makey, Micro:bit of Scratch? Deze oefeningen van CoderDojo helpen kinderen om spelenderwijs te programmeren. Het materiaal is onderverdeeld in starter, gevorderd en expert. De oplossingen zijn beschikbaar.
Downloadbaar lesmateriaal (10) -
Game of codes: Programmeren via code.org
Een eenvoudige handleiding om in de klas met coderen aan de slag te gaan. Alle programmeerspelletjes die in deze handleiding beschreven zijn, zijn te vinden op code.org.
Downloadbaar lesmateriaal (9)Leerkracht -
Een dagje weg met het openbaar vervoer: ICT-zoekopdracht
De leerlingen leren met dit stappenplan en de bijhorende oefeningen om een online routeplanner te gebruiken voor bus, tram en trein.
De stappen worden visueel ondersteund met picto's en afbeeldingen.
Downloadbaar lesmateriaal (175)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Paint en Befunky: Werkbundel
In deze werkbundel leren leerlingen met het programma Paint en de website Befunky werken.
De opdrachten zijn kort samengevat en ondersteund door video's en voorbeelden van het eindresultaat.
Meer informatie vind je ook hier: …
Downloadbaar lesmateriaal (41)Leerkracht -
De inhoudsmaten: Oefeningen en toets
Werkbundel en toets over de inhoudsmaten en de herleidingstabel. In de werkbundel vind je ook verwijzingen naar online oefeningen.
Downloadbaar lesmateriaal (173)Leerkracht, Administratief personeel -
Oefenen met Word: Kerstgedichten
Met dit document kunnen de leerlingen oefeningen maken rond tekstopmaak in Word. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van korte teksten in het thema Kerstmis.
De leerlingen oefenen het gebruik van:
- lettertype,
- lettergrootte,
- onderlijnen, …
Downloadbaar lesmateriaal (46)Student (lerarenopleiding)