-
Wie zoekt, die vindt, die schrijft: Lesidee
Met plattegrond en foto's gaan de leerlingen op zoek naar het onroerend erfgoed in de buurt. Ze zien, ontdekken, stellen vragen. Achteraf schrijven ze een informatieve tekst voor hun leeftijdsgenoten.
Downloadbaar lesmateriaal (3) -
Stop! Niet schieten!: Lesidee
Met een actuele insteek - de vernieling van onroerend erfgoed in conflictgebieden vandaag - kijken leerlingen naar wat oorlog in hun buurt heeft aangericht met het erfgoed. Ze onderzoeken ook de heropbouw in ons land naar de Eerste …
Downloadbaar lesmateriaal (5) -
Wat is kunst? Dat is kunst!: Lesidee
Leerlingen gaan op zoek naar de eigenschappen van onroerend erfgoed via foto's. Ze leren fotografische technieken te gebruiken en oefenen hun muzische vaardigheden.
Downloadbaar lesmateriaal (8) -
Toeristisch potentieel van erfgoed: Lesidee
De leerlingen verzorgen de toeristische promotie van het onroerend erfgoed in de schoolomgeving. Ze oefenen taal- en beeldvaardigheden.
Downloadbaar lesmateriaal -
Terug in de tijd met de erfgoedkoffer: Lesidee
Met een koffer vol merkwaardige spullen ontdekken de leerlingen wat erfgoed betekent. Vul een (reis)koffer met spullen die je leerlingen kunnen inspireren.
Downloadbaar lesmateriaal -
Oud en nieuw: Lesidee
Aan de hand van oude foto's vergelijken de leerlingen de huidige toestand van onroerend erfgoed met die van toen. Wat zijn de verschillen? En de gelijkenissen?
Downloadbaar lesmateriaal (3) -
Spelen om te leren: Lesidee
De leerlingen leren onroerend erfgoed op een speelse manier kennen, ze leren de juiste vragen te stellen om de eigenschappen van erfgoed te benoemen. Memory of Wie is het?, maar dan anders.
Downloadbaar lesmateriaal -
Religieuze gebouwen, van binnen en buiten: Lesidee
Religieuze gebouwen zijn opgetrokken in verschillende perioden en bouwstijlen. De leerlingen ontdekken de verschillen in architectuur en interieur a.d.h.v. een werkblaadje.
Downloadbaar lesmateriaal (4) -
Personaliseer een gebouw: Lesidee
Antropomorfisme is het toekennen van menselijke eigenschappen aan niet-menselijke wezens of dingen. Net dat gebruiken de leerlingen om bouwkundig erfgoed te observeren en beschrijven. Erfgoed heeft immers ook een emotionele kant.
Downloadbaar lesmateriaal -
Oud en nieuw: Lesidee
Aan de hand van foto's vergelijken de leerlingen de huidige toestand van onroerend erfgoed met die van toen.
- Wat zijn de verschillen en gelijkenissen?
- Welk bronmateriaal kunnen ze gebruiken?
Downloadbaar lesmateriaal -
Op den buiten: Lesfiche
De klas verkent het landschap rond de school. Welke elementen bepalen een landschap? Denk aan de geografische, landbouwkundige, culturele en andere geschiedenis ervan. Je kan foto's en kaarten gebruiken in de klas of op excursie gaan.
Downloadbaar lesmateriaal (3) -
Onder de grond: Lesidee
Met doe- en denkvragen ervaren leerlingen zelf wat archeologie is. Hoe gebeuren opgravingen, wat zijn archeologische sporen en hoe leefden de mensen doorheen de geschiedenis?
Downloadbaar lesmateriaal (3)