-
Kennismakingsspelletjes voor de bijles Frans, Engels, Spaans of Duits
Bij taallessen is het raadzaam om voor de inhoudelijke start informeel gedurende een halfuurtje kennis te maken via een spel. Zo is het ijs meteen gebroken. In dit artikel vind je naast de Nederlandse versie van het …
Artikel (3) -
Grooming is strafbaar: Online gevoelens, gevaren en grenzen
Child Grooming is het lokken van kinderen via social media met een seksuele bedoeling. De groomer of cyberlokker probeert eerst het vertrouwen te winnen om hier vervolgens misbruik van te maken.
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Wat is grooming?
Als een vreemde online contact zoekt met een minderjarige, is dat niet altijd met goede bedoelingen. Soms is een onbekende uit op seksueel contact en probeert hij of zij eerst een online vriendschap te smeden om iemands vertrouwen te winnen. Dat …
Artikel (3) -
Leerlingen motiveren om een taal te leren
Ken je het? Leerlingen die schroom hebben of angstig zijn om te praten voor de klas. Hoe kunnen wij deze leerlingen helpen?
Dat kan door het inzetten van technologie zoals de iPad.
Het doel is niet het gebruiken van een iPad maar wel hoe stimuleren …
Artikel (4)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Slim op het internet: Video's
Met deze reeks willen Ketnet en Mediawijs kinderen en jongeren handvaten aanreiken om zich op een mediawijze manier te begeven op het internet. In tien video's nemen Ketnet-wrappers Gloria Monserez en Sander Gillis de Ketnetters mee …
Artikel (4) -
A Guide to Report Inappropriate Content on Social Media
Het doel van deze gids is om studenten en opvoeders adequate informatie te geven over wat ze kunnen doen om ongepaste of beledigende inhoud aan beheerders te melden van een applicatie voor sociale media.
De sociale media applicaties die je …
ArtikelOrganisatie, firma, vzw -
Aan de slag met de Slimste Mens
Gebruik de populariteit van het spelprogramma De Slimste Mens om met je leerlingen creatief aan de slag te gaan. Laat hen hiervoor gerichter de actualiteit volgen, dompel hen in archiefmateriaal van bv. Twitter, websites van kranten en/of YouTube. …
Artikel (15)Leerkracht -
Verhalen vertellen, een multimediaal avontuur: ICT Springplank Kleuters
Verhalen maken is van oudsher een kernmoment in het curriculum van de kleuterklas. Bij veel prentenboeken hoort nu ook een cd-rom. Daarnaast laat de computer ook toe op een nieuwe en creatieve manier de verhalen te verwerken.
Project 'Petit …
Artikel (3)Leerkracht, ICT-coördinator -
09. Constructiespelen: ICT Springplank Kleuters
Kinderen bouwen graag. Ontwikkelingsdoelen uit het domein wiskundige initiatie krijgen hier kansen. Laat de kleuters het bouwen en construeren ook eens virtueel doen. ICT biedt een snel en flexibel medium voor allerlei constructiewerk. De gewone …
ArtikelSchool/onderwijs -
08. Logisch rangschikken: ICT Springplank Kleuters
Leren structureren komt in een aantal ontwikkelingsdoelen voor (zie eindtermen).
Zo gaan kleuters hier a.h.v. de bijgevoegde software en presentatie:
- Een beperkt aantal vaste gebeurtenissen in het verloop van hun dag in een juiste volgorde …
Artikel (7)School/onderwijs -
14. In de computerhoek oefenen met een totaalpakket van leeractiviteiten: ICT Springplank Kleuters
Het ontwikkelingsdoel wordt als volgt omschreven: “in concrete situaties handelingen uitvoeren met vormen, grootheden en figuren, in functie van een kwalitatief kenmerk (2.4)”. In de activiteiten rond vormen moeten de leerlingen op de …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator -
13. Clic 3.0: ICT Springplank Kleuters
De makers van het programma CLIC 3.0 vertrokken van een duidelijke missie: een gereedschap ontwerpen voor leerkrachten om op een vlotte manier oefenmateriaal voor de computer samen te stellen. Bovendien moest het programma de mogelijkheid bieden om …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator