-
Leer oudere kleuters zelf verhalen bouwen: Negen onderzoeksgebaseerde tips
Interactief voorlezen is en blijft met voorsprong de belangrijkste taalstimulerende activiteit in de kleuterklas. Oudere kleuters hoeven echter niet alleen naar verhalen te luisteren, maar kunnen ook al zelf verhalen leren bouwen. Ongetwijfeld …
ArtikelGOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Goede zinnen bouwen: Wie doet wat?
Stimuleer je kleuters om goede zinnen te maken. Deze prenten en het sjabloon ondersteunen hen daarbij.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Lees- en taalonderwijs: Inspiratiedag
In het kader van het Leesoffensief werkten Literatuur Vlaanderen en Iedereen Leest samen met negentig scholen rond twee effectieve leesbevorderende aanpakken: interactief voorlezen in het kleuter- en lager onderwijs en auteursresidenties in het …
Nascholing of activiteit -
Communicatiekaart met picto's
Een kaart met pictogrammen van gevoelens en enkele dagelijkse activiteiten.
Leerling en leerkracht kunnen met elkaar communiceren door het aanduiden van de afbeeldingen.
Downloadbaar lesmateriaal (5)GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Thuis in Erfgoed: Audiovisueel materiaal
FARO maakte in kader van Erfgoeddag 2024 een audiovisuele collectie aan rond het jaarthema Thuis op Het Archief voor Onderwijs. Hierin bekijken we in zes delen hoe een thuisgevoel vorm krijgt: in de wijk, in taal en in verschillende …
Video -
Breuken: Hulpfiches
Hulpkaarten voor de volgende onderdelen:
- optellen,
- aftrekken,
- vereenvoudigen,
- gelijknamig maken,
- van kommagetal naar breuk,
- van breuk naar kommagetal.
Downloadbaar lesmateriaal (6)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner, … -
Leer ze rekenen: Praktische inzichten uit onderzoek voor leraren basisonderwijs
Samen met taal en lezen heeft rekenen een belangrijke plaats in het curriculum van de basisschool.
Rekenen is ook een taal die leerlingen moeten verwerven, namelijk de taal van getallen, hoeveelheden en patronen.
Onderwijsjournalist Bea Ros …Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht, Ander -
Wiskunde noteren als je moeilijk kan schrijven: Webinar
Hebben jouw leerlingen moeite met het noteren van wiskundige bewerkingen vanwege motorische uitdagingen of een onleesbaar handschrift? Geen zorgen, er zijn innovatieve technologische oplossingen die hierbij kunnen helpen.
Wat dit webinar voor jou in …
Nascholing of activiteit -
Optellen, aftrekken en splitsen: Stappenplannen
Drie fiches voor het aanleren van splitsen, optrekken en aftrekken.
De stappen worden ondersteund met Sclerapictogrammen en getalbeelden.Downloadbaar lesmateriaal (6)GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Tijdsvisualisatie: Hulpmiddel
De D4E1 Timevisualization aid is ontwikkeld als gepersonaliseerd hulpmiddel om inzicht te krijgen in:
- welk dagdeel het op een bepaald moment is,
- welk dagdeel een bepaalde activiteit gebeurt,
- wanneer een actie nodig is voor activiteiten binnen …
ArtikelAndere functie -
Preventie en remediëren van reken- en leesproblemen: Cursus
Tijdens deze hybride inspiratiesessie zoomen we in op remediërend rekenen, de preventie van leesproblemen én remediëren bij leesproblemen.
De gastsprekers zijn:
- Annemie De Soete, met de lezing Dyscalculie, over drempels & …
Nascholing of activiteit -
Lezen van analoge klok: Wegwijzer en stappenplan
Voor kinderen die het moeilijk hebben om de analoge klok volgens de officiële termen af te lezen, kunnen deze kinderen met behulp van het bijhorend visueel stappenplan toch in staat zijn om zich verstaanbaar voor andere personen correct uit …
Downloadbaar lesmateriaal (6)Ander