-
Digitale leermiddelen bij canonteksten uit de Nederlandse literatuur: Verantwoording
Dit artikel is bedoeld als verantwoording voor de leermiddelen die Jan Uyttendaele tot nu toe ontwikkelde over de literaire canon. Hij zal de lijst leermiddelen in de toekomst ook uitbreiden met nieuwe leermiddelen naar aanleiding van de …
ArtikelNieuwLeerkracht -
Boekverslag: Invulfiche
Dit is een aangepaste versie van Boekverslag: Invulfiche van Fauve Schepens. Het boekverslag is uitgebreid met extra vragen. Er is ook een evaluatieschaal voorzien voor schriftelijk taalgebruik.
Downloadbaar lesmateriaalNieuwLeerkracht -
Raam in de lucht: Poëzieles
Eerst wordt het gedicht voorgelezen en tegelijkertijd de presentatie getoond. Per regel is er één beeld. Zo kan je met de leerlingen in gesprek gaan - vinden ze de beelden passend bij het gedicht? Welk beeld past het best, welk …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Saïdjah en Adinda: Lespakket
Waarom lezen we niet vaker voor in de klas? Ga aan de slag met klassiekers uit de Nederlandstalige literatuur. Dit is een vernieuwend en toegankelijk leermiddel, specifiek ontwikkeld om het interactief voorlezen van rijke teksten in de klas …
Downloadbaar lesmateriaalNieuw -
Koninklijke Musea voor Kunsten van België: Gratis rondleidingen
Dankzij de schenking van een genereuze mecenas, lid van de Vrienden van de Musea (www.becomeafriend.be), kunnen de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België 100 gratis rondleidingen aanbieden. Je kan kiezen voor een rondleiding of een …
AankondigingNieuw -
Een graphic novel zonder woorden: Boekopdracht
Dit is een boekopdracht rond de graphic novels zonder woorden. Hierbij komen zowel schrijfvaardigheid als spreekvaardigheid aan bod. De leerlingen schrijven per twee een passende dialoog uit bij een deel van het boek. Later brengen ze die expressief …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Als ik God was: Geïntegreerde opdracht
In deze geïntegreerde opdracht wordt gewerkt rond luisteren, schrijven, lezen en spreken. Dit is een goede inleiding op lessen over de mythe. Er werd een verbetersleutel toegevoegd voor het eerste deel. Er zijn ook evaluatiekaders.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
STEMmige taal: Componeer je eigen rap!
Het project ‘STEMmige taal’ volgt de typische STEM-opbouw met een inleiding tot de uitdaging, een aantal hoofdstukken die de leerlingen de nodige bagage geven om de uitdaging te kunnen aangaan en uiteindelijk het verwezenlijken van de …
Downloadbaar lesmateriaalNieuwOrganisatie, firma, vzw -
Recensie: Spreekopdracht - Campus Nederlands 5
Dit is een opdracht/oefening i.v.m. de recensie. Leerlingen filmen zichzelf terwijl ze de theorie van de recensie niet schriftelijk, maar verbaal toepassen op een bekeken kortfilm.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Digitale rubric: Spreekopdracht evalueren - Campus Nederlands 4
Met deze digitale rubric evalueren de leerlingen hun eigen presentatie (gemaakt op basis van de criteria bij Campus 4, Deel 4, les 23: presentatie van de mythe).
Mogelijke praktische uitvoering in de klas: De leerlingen voeren hun presentatie uit voor …
Interactieve oefening (3)Leerkracht -
Lees- en taalonderwijs: Inspiratiedag
In het kader van het Leesoffensief werkten Literatuur Vlaanderen en Iedereen Leest samen met negentig scholen rond twee effectieve leesbevorderende aanpakken: interactief voorlezen in het kleuter- en lager onderwijs en auteursresidenties in het …
Nascholing of activiteit -
Vlaanderenleestdag: Leeskit met tips om lezen extra aandacht te geven
In de leeskit van de Vlaanderenleestdag vind je concrete tips om lezen extra aandacht te geven en zo iedereen mee te trekken in onverwachte leesmomenten. Deze tips kunnen gebruikt worden op Vlaanderenleestdag maar ook het hele schooljaar door.
Downloadbaar lesmateriaal