-
Digitale rubric: Spreekopdracht evalueren - Campus Nederlands 4
Met deze digitale rubric evalueren de leerlingen hun eigen presentatie (gemaakt op basis van de criteria bij Campus 4, Deel 4, les 23: presentatie van de mythe).
Mogelijke praktische uitvoering in de klas: De leerlingen voeren hun presentatie uit voor …
Interactieve oefening (3)Leerkracht -
Koning van Katoren: Vragen bij het boek
Lees het boek Koning van Katoren en beantwoord dan een aantal vragen over het boek.
Interactieve oefeningLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Revision History: Revisiegeschiedenis voor Google Documenten
Revisiegeschiedenis helpt leraren om het proces van leerlingen te zien wanneer ze schrijven in Google Documenten.
Het is bedoeld om leraren te helpen hun leerlingen door revisies te leiden en om ervoor te zorgen dat leerlingen niet alleen maar …App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator, … -
E-mail schrijven: Zelfevaluatie
In deze oefening maken de leerlingen een zelfevaluatie en -reflectie van een eigen geschreven e-mail. Deze oefening kan ook met een partner samen ingevuld worden (peer-evaluatie). De criteria staan uitgeschreven in een rubric en zijn gebaseerd op …
Interactieve oefeningLeerkracht -
Werelddierendag: Actualiteitsopdracht
Opdracht begrijpend lezen over Werelddierendag. De leerlingen lossen vragen op bij de artikels van Nieuwsbegrip over Werelddierendag.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Aardbeving in Marokko: Begrijpend lezen actua
Begrijpend lezen bij een artikel over de zware aardbeving in Marokko.
Het lesmateriaal van Nieuwsbegrip werd in een BookWidgets gegoten.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Evras: Actualiteitsopdracht
Begrijpend lezen bij een actueel artikel over Evras.
De leerlingen krijgen een artikel te zien van VRT over de misverstanden rond Evras en moeten hier vragen over oplossen.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Leerstof taaldenken uit thema 8 - Talent 5
Met deze oefening herhaal je de leerstof taaldenken uit thema 8 van de methode Talent 5.
Je oefent volgende leerstof:
- synoniemen en tegenstellingen;
- de betekenis van uitdrukkingen;
- de betekenis van woorden;
- gegevens zoeken op een uitnodiging.
Interactieve oefening (4)Leerkracht -
Zinnen bouwen
In deze oefening vul je zinnen aan met een waar-, wanneer-, waarom- en hoe-deel.
Interactieve oefening (3)Leerkracht -
Verenkelingsregel
Met deze oefening oefen je de spelling van woorden waarbij je moet verenkelen.
De oefeningen sluit aan bij thema 8, les 11 uit de methode Talent 2.
Interactieve oefening (3)Leerkracht -
Dromen: Begrijpend lezen
Je leest een tekst over dromen en lost er nadien volgende opdrachten over op:
- woorden uit de tekst verklaren;
- titels bedenken;
- vragen over de tekst beantwoorden.
Interactieve oefening (4)Leerkracht -
Woorden met -cht en -gt
Je oefent de spelling van woorden met -cht en -gt.
Je lost volgende oefeningen op:
- woorden overschrijven;
- woorden rubriceren;
- woorden op de juiste plaats in de zin slepen;
- woorden aanvullen met -cht of -gt;
- zinnen maken met opgegeven woorden. …
Interactieve oefeningLeerkracht