-
Rustkaartjes
De leerling heeft een aantal rustkaartjes ter beschikking.
Als het even niet lukt in de klas, kan hij gebruik maken van zo'n kaartje om zijn gevoel weer te geven en om een time-out aan te vragen.Omgekeerd kan ook de leerkracht op de bank van de …
Downloadbaar lesmateriaal (7)GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Eerste hulp bij moeilijke situaties: Map met stappenplan en oplossingen
Is er een incident geweest op de speelplaats? In de klas? Of ergens anders?
Met behulp van deze map kunnen kinderen zelfstandig aan de slag bij het oplossen van problemen.
Eerst proberen ze tot rust te komen. Daarna volgen ze het stappenplan om …Downloadbaar lesmateriaal (75)GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Gedragskaart
Een kaart met visualisatie van de aandachtspunten en plaats voor zelfevaluatie en evaluatie van de leerkracht
Downloadbaar lesmateriaal (23)Leerkracht -
Geweldloos communiceren: Stappenplan
Door een stappenplan te creëren kunnen kinderen leren om op een zelfstandige manier een conflict op te lossen.
Downloadbaar lesmateriaal (71)GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner, Pedagogisch begeleider, … -
Vitamines in tijden van corona
Afstandsleren biedt nieuwe uitdagingen, maar ook kansen om je leerlingen te motiveren voor hun leerproces. Ook je eigen motivatie als leerkracht hoog houden, is minstens even belangrijk. In deze fiche vind je tips om je leerlingen en …
Artikel -
Wat kan je doen bij boosheid?
Aan de hand van dit document zoekt de leerling naar een methode om zijn boosheid onder controle te houden. Het biedt een houvast aan de leerling als hij woede voelt opkomen.
Downloadbaar lesmateriaal (73)Leerkracht -
Pluim en steen: Werken aan laag zelfbeeld
In het artikel staat hoe je pluimen en stenen kan gebruiken om leerlingen met een laag zelfbeeld en perfectionistische ingesteldheid te laten vaststellen dat hun schoolresultaten wel goed zijn en dat hun lat te hoog ligt.
Artikel (28)Leerkracht -
GGGG-schema
Een visueel hulpmiddel om met een leerling aan de slag te gaan met het GGGG-model:
- Wat is er gebeurd?
- Wat dacht je en voelde je op dat moment?
- Hoe reageerde je?
- Wat was het gevolg van je reactie?
Zowel bruikbaar voor kinderen met faalangst als …
Beeld (19)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Gesprekskaartjes
Negentig kaartjes verdeeld over vijf categorieën:
- gevoelens,
- kernkwaliteiten,
- het schoolleven,
- denkvragen,
- verplichte vragen.
Met behulp van deze kaartjes kan je als leerkracht een gesprek aangaan met één of meerdere leerlingen. …
Downloadbaar lesmateriaal (220)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Het nut van verhalen schrijven bij dyslexietherapie
Een handleiding en zeven tips om kinderen te helpen om op een leuke en uitdagende manier de geoefende spellingsregels over te zetten naar dagelijkse schrijfactiviteiten.
Eerst krijg je in het artikel wat uitleg over de spellingontwikkeling van woord- …
Artikel (8)Leerkracht, Ander -
Mijn gedrag op school: Zelfevaluatie
Bedoeld voor leerlingen die probleemgedrag stellen en bereid zijn eraan te werken.
Eerst evalueren ze zichzelf aan de hand van enkele concrete gedragingen. Daarna selecteren ze enkele bereikbare doelen.
Downloadbaar lesmateriaal (121)Leerkracht -
Hoe gaan (hoogbegaafde) leerlingen om met de actualiteit?
In dit lesje komen volgende onderwerpen aan bod:
- filosoferen over het nieuws,
- zelf een nieuwsfeit verzinnen,
- het verwoorden van vragen of angsten bij het zien van het nieuws.
Downloadbaar lesmateriaal (6)GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner