-
Veel voorkomende taalflaters: Uitlegvideo
Een opsomming van de meest voorkomende taalflaters van 2021. Omdat ze vaak gebeuren onder invloed van het Engels wordt ook het begrip anglicisme geïntroduceerd.
Kan gebruikt wordt als inleiding over taalverzorging of voor aandachtspunten bij …
Video (7)Leerkracht -
Daisy-boeken van #LikeMe: Acteurs lezen voor
De gedrukte boeken van het Ketnet-programma #LikeMe zijn beschikbaar als Daisy-luisterboeken, ingelezen door de acteurs. Zo kunnen leerlingen met leesmoeilijkheden (bv. dyslexie) ook genieten van deze verhalen.
In deze video's zie je een …
Video -
Franciscus van Assisi en de wolf
Een animatiefilm over de Franciscus van Assisi en de wolf van Gubbio, gemaakt door Museum DE MINDERE. Een ideaal leermiddel om aan de slag te gaan rond Werelddierendag.
Video (12) -
Wat is de impact van taal?: Raf Njotea legt uit
Raf Njotea, scenarist, omschrijft hoe we soms onbewust negatieve beeldvorming versterken. In dit filmpje in de reeks Moeilijke dingen makkelijk uitgelegd legt hij het in één minuut uit.
Video -
Wat is de impact van taal?: Inke Gieghase legt uit
Inke Gieghase, journalist en artiest, omschrijft de impact van taal als: 'iets dat gebruikt kan worden om een positieve impact te hebben, maar taal kan ook gebruikt worden om vooroordelen en uitsluitingsmechanismen in stand te houden'. In dit …
Video -
Tekstdoelen: Filmpje
Korte instructiefilm over tekstdoelen met bijbehorende voorbeelden.
Video (6)Leerkracht -
Augustinus: Noodlot en kwaad in de wereld
Augutinus leefde in de tijd dat het West-Romeinse Rijk verviel. Hij vroeg zich of hij een vrije keus had, of dat zijn leven afhankelijk was van het noodlot. In zijn jonge jaren hing hij de profeet Mani aan, maar toen hij ouder was, trad hij toe …
VideoLeerkracht -
Plato en de parabel van de grot
Plato met de parabel van de grot, ofwel allegorie van de grot In de Griekse Oudheid leefde Socrates (469-399 voor Chr.).
Hij stelde vragen over ethische onderwerpen en de maatschappij. Hij wilde met zijn vragen de onwetendheid verdrijven en iedereen …
Video (3)Leerkracht -
Uitspraak oefenen met Google Translate: Instructievideo
Hoe kan je beter worden in het uitspreken van Franse, Engelse, ... zinnen en woorden? Met Google Translate! Deze video legt je uit hoe.
Concreet:
Inspreken van woorden en zinnen met zelfcontrole.
Dit kan hulp bieden aan leerlingen die thuis …
Video (11) -
Fantasieverhaal: Teamoefening
Tijdens de teamoefening gaat het team samen een fantasieverhaal bedenken en vertellen door om de beurt het verhaal aan te vullen. Het is de bedoeling dat de teamleden goed naar elkaar luisteren.
Video (8)Leerkracht, Ander -
Windows Live Writer: Blogsoftware
Start je met je leerlingen een klas- of vakblog? Installeer dan Windows Live Writer op je pc om tekstjes te schrijven, foto's toe te voegen en te publiceren. Nadat je de configuratiewizard hebt doorlopen, werkt het programma naadloos samen met …
App of softwareSchool/onderwijs -
CLIL Debate: Hugo Beaten-Beardsmore
Hugo Baetens Beardsmore verduidelijkt in het Engels wat CLIL precies kan betekenen voor de school en de taalontwikkeling van de leerling. In deze theoretische uiteenzetting verwijst hij eveneens naar wetenschappelijk onderzoek over CLIL en de …
VideoLeerkracht