-
Werkwoorden vervoegen in de tegenwoordige tijd
Je bekijkt een filmpje waarin het vervoegen van werkwoorden in de tegenwoordige tijd uitgelegd wordt. Tussendoor beantwoord je vragen over het filmpje.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Objectief en subjectief taalgebruik: Oefenen - Campus Nederlands 3
Digitale oefening bij een instructievideo over objectief en subjectief taalgebruik:
- connotatie en denotatie;
- hyperbool en understatement;
- eufemisme en dysfemisme.
De leerlingen bedenken op basis van een uitlegvideo eigen voorbeelden waarmee ze de …
Interactieve oefeningLeerkracht -
Reconnaître et écrire l'infinitif: Luister- en invuloefeningen
Luister naar de vervoegde vorm van de gegeven werkwoorden en schrijf de infinitief. Er zijn drie reeksen met telkens tien oefeningen.
Interactieve oefening (3)Leerkracht -
Zinsontleding: Oefeningenreeks
Ga op zoek naar de hotspots en los de verschillende oefeningen op. Er zijn onder andere oefeningen op het betrekkelijk voornaamwoord, zinsontleding, verwijswoorden, tekstelementen,...
Interactieve oefeningLeerkracht -
40 verbes essentiels : Werkwoordenmozaïek
Overzicht van veertig werkwoorden waarvan je de betekenis en schrijfwijze kan inoefenen door ze te bekijken en te herhalen.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Le futur proche: Exercices
Verschillende oefeningen op de vorming van de futur proche.
Interactieve oefening (3)Leerkracht -
ART4DEM: Project om drama in te zetten rond burgerschap
Deze website staat boordevol info, tips, tools en downloadbaar materiaal om drama in te zetten voor burgerschapseducatie op school en is opgericht als resultaat van een onderzoeksproject.
Bijhorend kan je je verdiepen in de brochure Drama en …
ArtikelLeerkracht, Ander -
Fonetiek Frans: E-learning
Dit is een e-learning cursus fonetiek Frans in HTML5. Met video's en audiomateriaal krijgen de leerlingen de gelegenheid om het auditief geheugen te trainen met als doel het onderscheid tussen de drie verschillende Franse klanken o te maken (lange o, …
Interactieve oefeningLeerkracht -
Leesbevorderend literatuuronderwijs in de eerste graad A-stroom: Bachelorproef
Deze bachelorproef onderzoekt het leesgedrag van leerlingen uit de eerste graad A-stroom van Campus Vox Pelt. Het onderzoek wijst uit dat het merendeel van de leerlingen niet graag leest. Hoe komt dit en hoe verbeter je dit?
De beste oplossing is …ArtikelStudent (lerarenopleiding) -
Bouwstenen voor effectieve taaltrajecten: Praktijkgids voor taalondersteuning in kleuter-, lager en secundair onderwijs
De handleiding is een praktische leidraad bij het onderzoek Taalintegratietrajecten. Het biedt een praktijkgids voor taalondersteuning.
Deze gids beschrijft zes bouwstenen die je helpen om de taalontwikkeling te stimuleren, om de leerlingen talig te …
Artikel (18) -
Leesgedrag en leesattitude verbeteren: Bachelorproef
PISA 2009 nam de leesvaardigheid en het leesplezier van Vlaamse leerlingen onder de loep. Vlaanderen behaalt enerzijds moeiteloos de top tien op het vlak van leesvaardigheid, maar scoort anderzijds erg slecht op het lezen voor plezier.
Aan de hand …
Artikel -
Een tocht door een wereld van inkt: Lessenreeks jeugdliteratuur
De wereld van inkt -die wij kennen onder de term boeken- wordt niet zo vaak bezocht door leerlingen van de eerste graad B-stroom. Hoe komt het toch dat onze leerlingen niet graag lezen? Op welke manier kunnen we het leesplezier van onze jongeren …
Artikel