-
Tekeningen programmeren met SVG
In deze oefeningenreeks van CoderDojo Waregem op Dodona leren leerlingen een SVG- bestand coderen van een Yin-Yang-symbool met een 0 en 1. Dit is het symbool van de organisatie CoderDojo waarbij vrijwilligers wereldwijd codeerlessen organiseren.
Interactieve oefeningLeerkracht, ICT-coördinator -
Herhalingsoefeningen Nederlands 1: Vakantietaak
Deze webquest omvat oefeningen bij het boek Gips van Anna Woltz. De oefeningen kunnen gebruikt worden als herhalingsoefeningen voor het vak Nederlands op het einde van het eerste middelbaar.
De oefeningen werden opgedeeld per hoofdstuk. Er …
Interactieve oefeningLeerkracht -
Tekststructuren: Webquest
Een webquest van waarmee leerlingen de vaste tekststructuren kunnen inoefenen. Eerst oefenen ze de tekststructuren in via flashcards en vervolgens maken ze verdiepende oefeningen.
Interactieve oefening (3)Leerkracht -
EDUbox Lezen: Tool
Met de EDUbox Lezen wil VRT - samen met Het Leesoffensief (samenwerkingsverband tussen de departementen Onderwijs en Vorming, Cultuur, Jeugd en Media, en Welzijn) - zoveel mogelijk leerlingen mobiliseren om te lezen, voor te lezen of samen te …
Interactieve oefening (3) -
Henna op je huid: Leerpad bij het boek
Deze Webquest omvat oefeningen bij het boek Henna op je huid van Dirk Bracke.
- De oefeningen werden opgedeeld per hoofdstuk.
- Er staan inhoudelijke vragen bij per hoofdstuk om te controleren of het hoofdstuk gelezen werd.
- Er werden …
Interactieve oefening (3)Leerkracht -
Figuurlijke taal: Creatieve oefening
Deze taak is bedoeld om op een creatieve manier aan de slag te gaan met figuurlijke taal. Na het leren over letterlijk en figuurlijk taalgebruik, en de spreekwoorden en zegswijzen te studeren, is het tijd om te genieten van …
Interactieve oefeningLeerkracht -
Voorrang bij kruispunten: CoSpaces Edu
Oefening in CoSpaces Edu waarbij de voorrangsregels bij een kruispunt en een kruispunt met stoplichten worden gesimuleerd via code. Leerlingen coderen nadien zelf een simulatie van het stadsverkeer in 3D.
Interactieve oefeningLeerkracht, Ander -
Antroponymie: Opdrachten over naamkunde
Deze BookWidgets gaat over antroponymie en bevat een mix van opdrachten:
- uitdrukkingen en zegswijzen met namen;
- soorten familienamen: beroepsnamen, geografische namen, afstammingsnamen (metroniem/patroniem), eigenschapsnamen;
- oorsprong van voornamen: …
Interactieve oefeningLeerkracht -
Teksttype en tekstdoel
Combineer het tekstdoel met het juiste teksttype. Het doel van deze oefening is dat je voor elk tekstdoel een bepaald teksttype als voorbeeld kunnen geven. De tekstdoelen worden benoemd, de teksttypes worden afgebeeld.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Teksttypes: Memory
In deze memory rond teksttypes is het de bedoeling dat de afbeeldingen van verschillende teksttypes gecombineerd worden met de juiste benaming. Het doel is om zoveel mogelijk verschillende teksttypes te leren herkennen.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Woordenschat: Woordbetekenis leren - Impact Nu 2
Met deze combineer oefening kan je de woordenschat die bij deel 3 van het boek Impact Nu 2 hoort oefenen.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Samenstellingen: Spelvorm
Inleiding voor een les waar leerlingen de betekenis van samengestelde woorden achterhalen. Dit door naar de beide woorden apart te kijken en zo de betekenis te ontdekken.
Interactieve oefeningLeerkracht