-
Op Avontuur met een AI!
Artikel over een project waarbij de vakken informaticawetenschappen met moderne talen gecombineerd werden. Leerlingen verkenden hierbij een deelgebied van de ontwikkeling van artificiële intelligentie, namelijk neural language processing …
Artikel (4)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Boekgesprekken begeleiden
Onderbouwleerlingen aan het praten krijgen over boeken kan best wel een uitdaging zijn. Maar het is de moeite waard omdat het leerlingen veel oplevert: betrokkenheid, verbondenheid, groei in literaire competentie, leesplezier. In dit blogartikel …
ArtikelLeerkracht -
Story Dice: Verhalen schrijven met dobbelstenen
Met de digitale verhaaldobbelstenen van StoryDice kunnen je leerlingen of cursisten de inhoud en de volgorde van een verhaallijn bepalen door digitaal de dobbelstenen te laten rollen.
Artikel (13)Leerkracht -
Leesbevordering: Leraar24
Enkele artikels waarin je ontdekt hoe je leerlingen motiveert om te lezen en hoe je leesplezier in de klas brengt.
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Tinder voor groepswerken
Je associeert een app als Tinder doorgaans niet met groepswerk. Maar stel je een wereld of klaslokaal voor waar de teamleden voor dat groepswerk niet geselecteerd worden door de leerkracht of of vriendjes-bij-elkaar, maar door een algoritme? …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Auteur of AI-teur?
De vakantie is een ideale periode om eindelijk enkele boeken te lezen. Eindelijk doorheen die klepper van Zuboff raken of teruggrijpen naar je oude favorieten zoals Tolkien of Rowling. Maar wist je dat AI ook auteurs, en hun schrijfstijl, kan …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Het nut van verhalen schrijven bij dyslexietherapie
Een handleiding en zeven tips om kinderen te helpen om op een leuke en uitdagende manier de geoefende spellingsregels over te zetten naar dagelijkse schrijfactiviteiten.
Eerst krijg je in het artikel wat uitleg over de spellingontwikkeling van woord- …
Artikel (8)Leerkracht, Ander -
Informatievaardigheden in opdrachten
Dagelijks komen leerlingen in contact met verschillende media. Ook tijdens het maken van taken en opdrachten, gaan leerlingen vaak op zoek op het internet. Maar is de informatie die ze hier vinden wel correct en betrouwbaar?
Dit artikel …
Artikel (4)Leerkracht -
Taalbeschouwing volgens de nieuwe eindtermen en het nieuwe leerplan Nederlands voor de tweede graad
Uit onderzoek bij laatstejaarsleerlingen secundair onderwijs is gebleken dat de eindtermen voor grammatica en spelling in het Vlaamse aso onvoldoende bereikt worden. Bovendien vinden veel leerkrachten dat de Nederlandse grammatica in het lager …
Artikel (7)Leerkracht -
Spellingonderwijs: Tijd voor een andere aanpak?
In het nieuwe leerplan Nederlands van het VVKSO staat te lezen: ‘Goed spellingonderwijs is alleen maar mogelijk als je op de hoogte bent van de beginsituatie van de leerlingen en van de gebruikte strategieën (en stappenplannen) in het …
Artikel (3)Leerkracht -
Logica: Leerlingenwerkstuk didactisch bekeken
Drie leerlingen kregen de opdracht een werkstuk te schrijven rond formele logica.
Het zijn leerlingen van de zesde klas ASO met zes lesuren wiskunde in de week.
De opdracht op zichzelf komt ons bijzonder zinvol voor.
Het werkstuk in een voor-inleverfase …ArtikelLeerkracht, Ander -
Leerinhouden verwerken via het maken van een cartoon: Didactische tip bij app Comic Life
Dit is een didactische tip vanuit het project Met tablets aan de slag - een 360° perspectief.
Deze tip hoort bij de app:
- Comic Life
Leeractiviteit:
Lesgever legt aan de hand van cartoons uit welke verschillende vormen van humor er …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator