-
Digitale leermiddelen bij canonteksten uit de Nederlandse literatuur: Verantwoording
Dit artikel is bedoeld als verantwoording voor de leermiddelen die Jan Uyttendaele tot nu toe ontwikkelde over de literaire canon. Hij zal de lijst leermiddelen in de toekomst ook uitbreiden met nieuwe leermiddelen naar aanleiding van de …
ArtikelNieuwLeerkracht -
Israël Neumann in het Fort van Breendonk: Uitdieping schoolbezoek
Deze pagina is bedoeld als uitdieping na een bezoek aan het Sammellager Breendonk. Leerlingen leren over het leven van een van de gevangenen, Israel Neumann.
De pagina maakt gebruik van een podcast over dit onderwerp en bevat een tiental vragen over …
ArtikelLeerkracht -
Taalalgoritmes op de werkvloer
Al jaren verdiepen computerwetenschappers zich in de complexiteit van menselijke taal: van vroege filosofische experimenten, zoals de Turing Test en het Chinese Room Experiment, tot regelgebaseerde chatbots. Eind 2022 was er een keerpunt met de …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Taalalgoritmes en sentimentanalyse
Al jaren verdiepen computerwetenschappers zich in de complexiteit van menselijke taal. Computers en taaltechnologie gaan vandaag verder dan alleen tekstgeneratie. Ze zijn ook bekwaam in het analyseren van teksten en senitmentanalyse. Wanneer we …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
De Reynaert, Leven met een middeleeuws meesterwerk: Recensie
Recensie van het boek De Reynaert, Leven met een middeleeuws meesterwerk van Frits van 0ostrom.
ArtikelLeerkracht -
Canon van de Nederlandse poëzie: Review
Review over het boek Canon van de Nederlandse poëzie van Paul Claes, 428 pagina’s dik,
ingenaaid en zonder illustraties.ArtikelLeerkracht -
De Lucifer hertaald: Recensie
Recensie over de hertaling van Lucifer van Joost van den Vondel.
ArtikelLeerkracht -
Taaltechnologie op de redactie
Generatieve artificiële intelligentie zoals ChatGPT kunnen je bijstaan bij het herwerken van teksten, opstellen van vraagstukken of voor leerlingen bij het stiekem maken van huistaken. Maar hoe kan je die nieuwe taaltechnologieën …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Op Avontuur met een AI!
Artikel over een project waarbij de vakken informaticawetenschappen met moderne talen gecombineerd werden. Leerlingen verkenden hierbij een deelgebied van de ontwikkeling van artificiële intelligentie, namelijk neural language processing …
Artikel (4)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Grieks en Minecraft: Akropolis Avontuur
Hoe breng je educatieve technologie in de klassieke talen? Vorig academiejaar ontwierpen mijn studenten en ik lesmateriaal dat net dit deed! We ontwikkelden twee levels waarin leerlingen het oude Rome konden verkennen en via opdrachten meer …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Sprookjes als instap intertekstualiteit
Hoe besteed je aandacht aan sprookjesbewerkingen voor jongeren in de literatuurles? In deze blog wordt verteld waarom sprookjes belangrijk zijn voor de literaire ontwikkeling.
Daarnaast vind je er een uitgewerkte lesopzet (twee lessen) bij een van de …
Artikel (3)Leerkracht -
Heeft Sara Burgerhart echt een gelukkig einde?: Receptie, interpretatie en didactiek
De Historie van mejuffrouw Sara Burgerhart (1782) van Betje Wolff en Aagje Deken wordt vaak afgedaan als een huwelijksverhaal met een gelukkig einde. Daarmee wordt de angel uit deze roman gehaald, die je ook als #metoo-verhaal avant la …
ArtikelLeerkracht