-
Lucifer: Lespakket
Waarom lezen we niet vaker voor in de klas? Ga aan de slag met klassiekers uit de Nederlandstalige literatuur. Dit is een vernieuwend en toegankelijk leermiddel, specifiek ontwikkeld om het interactief voorlezen van rijke teksten in de klas …
Downloadbaar lesmateriaalNieuw -
Literaire canon in de klas
Waarom lezen we niet vaker voor in de klas? Ga aan de slag met klassiekers uit de Nederlandstalige literatuur. Op de website Literaire canon in de klas vind je vernieuwende en toegankelijke leermiddelen, specifiek ontwikkeld om het interactief …
WebsiteNieuw -
Vlaanderenleestdag 2024: Literair kruiswoordraadsel
Dit literaire kruiswoordraadsel is gemaakt voor Vlaanderenleestdag 2024. Naast een invulexemplaar is er ook een verbetersleutel.
Downloadbaar lesmateriaalNieuwLeerkracht -
Het ontstaan van het Europa van vandaag: EU-pioniers
Heb je je ooit afgevraagd hoe het Europa van vandaag is beïnvloed en gevormd door pioniers uit het verleden? Waarom geloofden deze pioniers in een verenigd Europa voordat het bestond?
Volg deze negentig minuten durende workshop en help …
tot
Nascholing of activiteitNieuw -
Waarom spreken we van links en rechts in de politiek: Luistertoets
Luistertoets bij de podcastaflevering van de Universiteit van Vlaanderen waarin politicoloog dr. Robin Devroe uitleg geeft bij historische opdeling van links en rechts in de politiek.
Downloadbaar lesmateriaal (3)NieuwLeerkracht -
Maken of doen?: Uitleg verschil met oefening
In deze presentatie wordt het verschil tussen maken en doen uitgelegd. Aan het einde is er een invuloefening voor de cursisten.
Downloadbaar lesmateriaalNieuwLeerkracht -
Europees burgerinitiatief: Educatieve toolkit
De educatieve toolkit van het Europees Burgerinitiatief (EBI) heeft tot doel leerlingen de kennis en vaardigheden bij te brengen die zij nodig hebben als actieve en betrokken EU-burgers. De toolkit is gericht op het Europees burgerinitiatief. Na …
WebsiteNieuwLeerkracht, Ander -
Europese toolkit voor natuurbescherming
De toolkit is ideaal voor projectwerking, het combineert immers doelen uit verschillende vakken: biologie, aardrijkskunde,
milieukunde, maatschappijleer, politicologie, kunstzinnige vorming, talen of burgerschapsonderwijs.De toolkit is opgebouwd rond …
Downloadbaar lesmateriaalNieuwStudent (lerarenopleiding) -
Zinsontleding: Schema
Dit schema is een korte neerslag van de belangrijkste aandachtspunten bij zinsontleding. De leerlingen kunnen deze stappen telkens volgen. De zinsdelen die aan bod komen, zijn:
- onderwerp;
- gezegde (NWG en WWG);
- lijdend voorwerp (LV); …
Downloadbaar lesmateriaalNieuwLeerkracht -
Saïdjah en Adinda: Lespakket
Waarom lezen we niet vaker voor in de klas? Ga aan de slag met klassiekers uit de Nederlandstalige literatuur. Dit is een vernieuwend en toegankelijk leermiddel, specifiek ontwikkeld om het interactief voorlezen van rijke teksten in de klas …
Downloadbaar lesmateriaalNieuw -
Mediawijs omgaan met misleidende informatie: Groepstaak
Een leidraad voor leerlingen om een groepsopdracht over misleidende informatie tot een goed einde te brengen. De leerlingen onderzoeken in groep een vorm van desinformatie.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht, ICT-coördinator -
Digitale leermiddelen bij canonteksten uit de Nederlandse literatuur: Verantwoording
Dit artikel is bedoeld als verantwoording voor de leermiddelen die Jan Uyttendaele tot nu toe ontwikkelde over de literaire canon. Hij zal de lijst leermiddelen in de toekomst ook uitbreiden met nieuwe leermiddelen naar aanleiding van de …
ArtikelLeerkracht