-
Op Avontuur met een AI!
Artikel over een project waarbij de vakken informaticawetenschappen met moderne talen gecombineerd werden. Leerlingen verkenden hierbij een deelgebied van de ontwikkeling van artificiële intelligentie, namelijk neural language processing …
Artikel (4)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Boekgesprekken begeleiden
Onderbouwleerlingen aan het praten krijgen over boeken kan best wel een uitdaging zijn. Maar het is de moeite waard omdat het leerlingen veel oplevert: betrokkenheid, verbondenheid, groei in literaire competentie, leesplezier. In dit blogartikel …
ArtikelLeerkracht -
Story Dice: Verhalen schrijven met dobbelstenen
Met de digitale verhaaldobbelstenen van StoryDice kunnen je leerlingen of cursisten de inhoud en de volgorde van een verhaallijn bepalen door digitaal de dobbelstenen te laten rollen.
Artikel (13)Leerkracht -
Leesbevordering: Leraar24
Enkele artikels waarin je ontdekt hoe je leerlingen motiveert om te lezen en hoe je leesplezier in de klas brengt.
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Tinder voor groepswerken
Je associeert een app als Tinder doorgaans niet met groepswerk. Maar stel je een wereld of klaslokaal voor waar de teamleden voor dat groepswerk niet geselecteerd worden door de leerkracht of of vriendjes-bij-elkaar, maar door een algoritme? …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Auteur of AI-teur?
De vakantie is een ideale periode om eindelijk enkele boeken te lezen. Eindelijk doorheen die klepper van Zuboff raken of teruggrijpen naar je oude favorieten zoals Tolkien of Rowling. Maar wist je dat AI ook auteurs, en hun schrijfstijl, kan …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Lezen in het secundair? Op de carrousel lukt het!: Klastips
Leerlingen met goesting in lezen, volgens leraren Daan en Marieke hebben ze die te weinig bij hen op school. Lees in dit artikel van Klasse hoe zij met een vakoverschrijdende leescarrousel en onaangekondigde leeskwartiertjes leerlingen terug …
Artikel -
Leerstof beter verankeren met de +1 routine
Jezelf testen en de belangrijke concepten trachten op te roepen nadat je iets hebt ingestudeerd, ook gekend als retrieval practice, levert vaak meer leerrendement op dan de leerstof meteen een tweede keer door te nemen. De +1 routine is een …
Artikel -
Van een diverse boekencollectie tot een uitnodigende leesplek: Hoe scholen bouwen aan een kwalitatieve leesomgeving
36 basis- en secundaire scholen begonnen in januari 2021 een traject waar ze een kwalitatieve leesomgeving zullen uitbouwen, ondersteund door een begeleider.
Het wieden, registreren en uitbreiden van de boekencollectie op school stonden als enkele van …
Artikel -
Welke uitleensystemen voor boeken kan je als school gebruiken?
Boeken zijn onmisbaar op een school. Veel scholen zoeken naar een geschikt uitleensysteem voor hun school- of klasbibliotheek. Dit artikel van Iedereen Leest geeft een overzicht van bestaande (betalende en gratis) uitleensystemen.
Artikel -
The System of the Houses
Kassim, een leraar van een school in Rwanda, introduceerde daar The System of the Houses.
De leerlingen worden daar niet enkel ingedeeld in leerjaren, maar ook in houses, met elk hun eigen kleur.
Jan Royackers schreef hierover een artikel.
Artikel (3)Ander -
Weg vakken, terug naar leerdoelen!
Er beweegt wat in de eerste graad van secundaire scholen. Vele leraren merken dat het bij die leerlingen niet volstaat om louter binnen de eigen reguliere klasgroep te differentiëren. Net daarom nemen alsmaar meer …
ArtikelAnder