-
Mediawijs omgaan met misleidende informatie: Groepstaak
Een leidraad voor leerlingen om een groepsopdracht over misleidende informatie tot een goed einde te brengen. De leerlingen onderzoeken in groep een vorm van desinformatie.
Downloadbaar lesmateriaalNieuwLeerkracht, ICT-coördinator -
Flyer ontwerpen in Photopea: Video
In deze video leer je hoe je een flyer op A7-formaat ontwerpt in het grafische ontwerpprogramma Photopea.
VideoNieuwLeerkracht -
Europese toolkit voor natuurbescherming
De toolkit is ideaal voor projectwerking, het combineert immers doelen uit verschillende vakken: biologie, aardrijkskunde,
milieukunde, maatschappijleer, politicologie, kunstzinnige vorming, talen of burgerschapsonderwijs.De toolkit is opgebouwd rond …
Downloadbaar lesmateriaalNieuwStudent (lerarenopleiding) -
Ik zoek werk: ICT-opdracht
Deze opdracht helpt leerlingen bij het ontwikkelen van vaardigheden die nodig zijn om te solliciteren en werk te vinden. De opdracht omvat:
- het maken van een cv;
- het zoeken naar vacatures;
- het analyseren van vacatures op basis van werk, …
Downloadbaar lesmateriaal (4)Leerkracht -
Hoe omgaan met vertaalsites?
Een les uitgewerkt rond de valkuilen van vertaalsites, met een focus opvertalingen van Frans naarNederlands. Deze les doet leerlingen stilstaan bij gebreken, maar ook bij de kansen van gekende vertaalsites zoals DeepL, Google Translate...
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Freepik Pikaso: Afbeeldingen creëren met AI
Met deze tool kan je afbeeldingen creëren met behulp van artificiële intelligentie. Je bepaalt zelf hoeveel AI-assistentie je nodig hebt.
Pikaso stelt je in staat om elke gewenste afbeelding te visualiseren en te schetsen via de …
WebsiteLeerkracht, Ander -
Recensie: Spreekopdracht - Campus Nederlands 5
Dit is een opdracht/oefening i.v.m. de recensie. Leerlingen filmen zichzelf terwijl ze de theorie van de recensie niet schriftelijk, maar verbaal toepassen op een bekeken kortfilm.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Perspectief van een opvoeder over AI in de kunst
Is AI de artiest zijn job aan het afnemen of is deze de job nu net aan het verrijken door grotere creativiteit te genereren? Deze video vangt het perspectief van een opvoeder over AI in de kunst samenvatting met een conclusie tot discussie.
VideoLeerkracht, ICT-coördinator -
Marc van Oostendorp over artificiële intelligentie en taal - Lernova Nederlands 5/6
Ontdek de kruising van artificiële intelligentie (AI) en taal in deze video, waarin de gerenommeerde linguïst Marc van Oostendorp inzichten deelt over hoe AI de manier waarop we communiceren en taal begrijpen, transformeert. Deze sessie …
Video (6) -
Chatten met Napoleon
Met behulp van deze opdracht leren leerlingen historische vragen opstellen. Ze verplaatsen zich als een historisch journalist doorheen de tijd en kunnen kritisch vragen stellen aan Napoleon Bonaparte. Ze leren ook een goede prompt opstellen voor …
Downloadbaar lesmateriaal (6)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Thuis in Erfgoed: Audiovisueel materiaal
FARO maakte in kader van Erfgoeddag 2024 een audiovisuele collectie aan rond het jaarthema Thuis op Het Archief voor Onderwijs. Hierin bekijken we in zes delen hoe een thuisgevoel vorm krijgt: in de wijk, in taal en in verschillende …
Video -
Biodiversiteit: Opgenomen Webinar
Koen Stuyck, is algemeen woordvoerder van WWF-België. Het tijdperk waarin de mens de natuur drastisch is gaan beïnvloeden wordt het Antropoceen genoemd. Helaas is sindsdien de natuur en de biodiversiteit er alarmerend op achteruit …
Video