-
De Leesplek: Leesplezier stimuleren
Wat als kinderen zouden kunnen leren vanuit plezier? Taal- en leesplezier in de klas, zou je dat kunnen creëren? Zou je er als volwassene aan kunnen bijdragen? Aan welke voorwaarden zou je willen werken? Wat zou je willen doen op school, …Artikel (16)Leerkracht -
Bouwen aan een krachtige taal-lees-en leeromgeving in de klas met de taalronde.
Taal- en leesplezier op school en in de klas… Hoe creëer je dat? Het was een van de vragen die het Rand & Taalbegeleidingsteam zich stelde. Het team ging op zoek naar oplossingen voor kinderen in een kwetsbare …Artikel (10)Leerkracht -
Content and Language Integrated Learning in het secundair
In het schooljaar 2008-2009 zijn enkele Vlaamse scholen met de inhoudelijke voorbereiding van CLIL begonnen.
Het Onze-Lieve-Vrouwe-Instituut uit Poperinge is een van de scholen die deelnemen aan de CLIL-experimenten. Sinds twee jaar geeft men er, …
ArtikelDirectie -
Taal en talen in een grootstedelijke context
De grootstad is bij uitstek meertalig en multicultureel. Jongeren gebruiken er buiten school vaak andere codes om te communiceren. De school is de voornaamste plaats waar ze het Nederlands horen. Scholen in grootsteden hebben dikwijls ook grotere …
ArtikelDirectie -
Competenties Nederlands anderstalige nieuwkomers: Toolkit Breed Evalueren
Deze bijdrage geeft meer informatie over hoe je de competenties Nederlands van anderstalige nieuwkomers in kaart kunt brengen: wat te doen met de evaluatiegegevens uit de onthaalklas en de aanpak van de evaluatie van anderstalige nieuwkomers in …
Downloadbaar lesmateriaal (10) -
Competenties Nederlands eerste graad secundair: Toolkit Breed Evalueren
Deze bijdrage is een implementatiescenario die secundaire scholen ondersteunt om de verplichte* taalscreening vorm te geven voor de overgang vanuit het basisonderwijs.
Wanneer scholen de verschillende stappen doorlopen, kunnen ze tot een waardevolle …
Downloadbaar lesmateriaal (7)