-
Vier Halloween activiteiten voor Google
Eric Curts deelt enkele leuke Halloween ICT-opdrachten die met behulp van Google kan realiseren. Hij deelt ook de sjablonen om mee aan de slag te gaan.
Artikel (3)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Flowgorithm: Leer programmeren
Deze online cursus biedt een introductie tot programmeren door middel van basisconcepten zoals algoritmes, variabelen, loops, condities en functies, zonder het gebruik van een specifieke programmeertaal. In plaats daarvan maakt het gebruik van …
Interactieve oefening (3)Leerkracht -
AI: Test of je de machinevertalingen kan herkennen!
Wist je dat we online en in het dagelijks leven heel vaak te maken krijgen met machinevertalingen? Dankzij artificiële intelligentie zijn deze vertalingen steeds moeilijker te onderscheiden van vertalingen gemaakt door mensen. Maar toch …
Interactieve oefening -
Kennismakingsspelletjes voor de bijles Frans, Engels, Spaans of Duits
Bij taallessen is het raadzaam om voor de inhoudelijke start informeel gedurende een halfuurtje kennis te maken via een spel. Zo is het ijs meteen gebroken. In dit artikel vind je naast de Nederlandse versie van het …
Artikel (3) -
Krijg toegang tot opgenomen dans- en toneelvoorstellingen van Vlaamse gezelschappen
Geef je les over dans, theater, of andere podiumkunsten? Haal inspiratie uit de 100 dans- en toneelvoorstellingen die je kan bekijken op Het Archief voor Onderwijs. Diverse cultuurhuizen en gezelschappen uit Vlaanderen maakten opnames van hun …
Artikel -
Signaalwoorden: Sleepoefening
In deze Bookwidgets moeten de leerlingen signaalwoorden sorteren door ze te slepen naar het juiste zinsverband. Ze kunnen hierbij kiezen voor een chronologisch of een opsommend verband.
Interactieve oefening (4)Leerkracht -
Antroponymie: Opdrachten over naamkunde
Deze BookWidgets gaat over antroponymie en bevat een mix van opdrachten:
- uitdrukkingen en zegswijzen met namen;
- soorten familienamen: beroepsnamen, geografische namen, afstammingsnamen (metroniem/patroniem), eigenschapsnamen;
- oorsprong van voornamen: …
Interactieve oefeningLeerkracht -
Codeer wiskundegame met ChatGPT en Google Sites
In dit artikel vertelt Tony hoe hij met behulp van ChatGPT en Google Sites een wiskundige game ontwierp.
Je kan het spel ook zelf spelen.
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
ChatGPT in de klas
Artificiële intelligentie is een enorm krachtige tool. Het kan als geen ander patronen in data herkennen. Het bepaalt reeds grote delen van ons leven, zoals hoe we nieuws vergaren, eten bestellen, reizen en zelfs daten! Dat ook de talen de …
Artikel (4)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Sketch Metademolab: Animeer jouw tekening
Sketch Metademolab helpt je om op een eenvoudige manier zelf tekeningen te animeren. In dit artikel legt EDUzine het je stap voor stap uit.
Artikel (5)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Computationeel denken integreren met inzichten uit Finland, Frankrijk en Zweden: Perspective paper
Hoe kunnen we computational thinking-vaardigheden integreren in andere vakken in de onderbouw van het secundair onderwijs? Ontdek het in de nieuwste European Schoolnet Perspective paper, met inzichten uit Finland, Frankrijk en Zweden
Artikel -
Stokmannetje: Animatie maken met Scratch
Met Scratch kan je heel veel dingen maken. Op deze blogpagina leer je hoe je een animatie maakt met een stokmannetje.
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, …