-
Computationeel denken integreren met inzichten uit Finland, Frankrijk en Zweden: Perspective paper
Hoe kunnen we computational thinking-vaardigheden integreren in andere vakken in de onderbouw van het secundair onderwijs? Ontdek het in de nieuwste European Schoolnet Perspective paper, met inzichten uit Finland, Frankrijk en Zweden
Artikel -
Algoritmes en AI in de onderwijscontext: Een studie naar de perceptie, mening en houding van leerlingen en ouders in Vlaanderen
Elk jaar voert het kenniscentrum een monitoring uit waarbij ze via een grootschalige bevraging de attitudes van relevante stakeholders bevraagt in een context waar algoritmes zouden kunnen worden toegepast. Dit jaar viel hun oog op de …
Artikel -
Leesbevorderend literatuuronderwijs in de eerste graad A-stroom: Bachelorproef
Deze bachelorproef onderzoekt het leesgedrag van leerlingen uit de eerste graad A-stroom van Campus Vox Pelt. Het onderzoek wijst uit dat het merendeel van de leerlingen niet graag leest. Hoe komt dit en hoe verbeter je dit?
De beste oplossing is …ArtikelStudent (lerarenopleiding) -
Bouwstenen voor effectieve taaltrajecten: Praktijkgids voor taalondersteuning in kleuter-, lager en secundair onderwijs
De handleiding is een praktische leidraad bij het onderzoek Taalintegratietrajecten. Het biedt een praktijkgids voor taalondersteuning.
Deze gids beschrijft zes bouwstenen die je helpen om de taalontwikkeling te stimuleren, om de leerlingen talig te …
Artikel (18) -
Leesgedrag en leesattitude verbeteren: Bachelorproef
PISA 2009 nam de leesvaardigheid en het leesplezier van Vlaamse leerlingen onder de loep. Vlaanderen behaalt enerzijds moeiteloos de top tien op het vlak van leesvaardigheid, maar scoort anderzijds erg slecht op het lezen voor plezier.
Aan de hand …
Artikel -
Een tocht door een wereld van inkt: Lessenreeks jeugdliteratuur
De wereld van inkt -die wij kennen onder de term boeken- wordt niet zo vaak bezocht door leerlingen van de eerste graad B-stroom. Hoe komt het toch dat onze leerlingen niet graag lezen? Op welke manier kunnen we het leesplezier van onze jongeren …
Artikel -
Autonomie-ondersteunend lesgeven met de tablet in PAV: Actualiteit? Beeld je in!
Motiveert autonomie onze leerlingen? Kan je leerlingen hierin ondersteunen met de tablet? Samen met een teacher design team ging Axelle Bollen op zoek naar een antwoord op deze vragen.
Alle leerlingen bezitten talenten en kwaliteiten die je als …
Artikel -
Formatief evalueren in talenonderwijs: Ontwikkeling toolbox a.d.h.v. een participatief onderzoek
Presentatie van een sessie op de studiedag School-hartje-onderzoek van 14 februari 2019.
Thema evaluatie / Binnenklasdifferentiatie
In deze sessie maken deelnemers op een actieve manier kennis met hoe een participatief actieonderzoek in het kader …
Artikel (3) -
Apestaartjaren: De digitale leefwereld van kinderen en jongeren
Het Apestaartjaren-onderzoek is een tweejaarlijkse bevraging door Mediaraven, Mediawijs en de onderzoeksgroep imec-MICT van de Universiteit Gent.
Het onderzoek bestaat uit twee bevragingen rond de digitale leefwereld bij kinderen (6-12 jaar) in de …
Artikel -
Implementatiegids tablets in het onderwijs
In deze gids willen we schoolleiders, ICT-coördinatoren en leraren inzicht geven in de bouwstenen voor het vormgeven van een succesvol tabletproject. De gids is opgebouwd aan de hand van tien concrete richtvragen.
In het tweede deel van de …
Artikel (4)Leerkracht, ICT-coördinator -
Zij zwijgt: Gedicht met gebarentaal
Een creatief taalfilmpje waarin jongeren een gedicht uitbeelden met gebarentaal.
Vijf leerlingen uit Hoogstraten maakten dit filmpje naar aanleiding van de wedstrijd Woordslam, een taalwedstrijd waarmee jongeren werden uitgedaagd om op een …
Video (8)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Gelijke kansen in het onderwijs: Aanbevelingen door jongeren
Deze aanbevelingen komen uit Bataljong, een jongerenproject van de organisatie Tumult. De jongeren maakten ook een stellingenspel over dit thema.
Deze infographics zijn ontwikkeld op maat van leerkrachten.
Artikel (3)