-
Leren programmeren met LOGO
De programmeertaal Logo werd gemaakt 1967, toen dachten nog maar weinig mensen eraan om kinderen en jongeren te leren programmeren.
Het principe is simpel. Je laat Simon de schildpad bewegen door opdrachten te schrijven in de stijl van …Interactieve oefeningLeerkracht -
Op den buiten: Lesfiche
De klas verkent het landschap rond de school. Welke elementen bepalen een landschap? Denk aan de geografische, landbouwkundige, culturele en andere geschiedenis ervan. Je kan foto's en kaarten gebruiken in de klas of op excursie gaan.
Downloadbaar lesmateriaal (3) -
Het omgevingsboek: Lesidee
Lesidee Het omgevingsboek rond het thema Ontdek onroerend erfgoed in je schoolbuurt.
In een omgevingsboek (of milieuboek) staan alle interessante plekken, gebouwen, instellingen, natuur, domeinen en andere locaties in de buurt van de school. De …
Downloadbaar lesmateriaal (3) -
Herbestemming gebouwen: Lesidee
Lesidee Herbestemming gebouwen rond het thema Ontdek onroerend erfgoed in je schoolbuurt.
De leerlingen leren welke nieuwe functies we aan bouwkundig erfgoed kunnen geven. Vertrek van een actueel voorbeeld van herbestemming in de schoolbuurt …
Downloadbaar lesmateriaal -
Helemaal van de kaart: Lesidee
Lesidee Helemaal van de kaart rond het thema Onroerend erfgoed in je schoolbuurt.
De leerlingen gaan op zoek naar onroerend erfgoed in de buurt en lokaliseren het op een plattegrond. Ze zoeken informatie via diverse bronnen. Je kan er een …
Downloadbaar lesmateriaal (5) -
Nederlandstalige liedjes: Thinglink
Een poster met allemaal Nederlandstalige liedjes. In deze Thinglink werden de muziekfragmenten toegevoegd aan de liedjes.
Er staan ook nog enkele opdrachten bij.
Interactieve oefening (9)Leerkracht -
Computational thinking: Online workshop
Deze online workshop is ontwikkeld voor leerkrachten. Computational thinking maakt onderdeel uit van de eenentwintigste eeuwse vaardigheden. Kennisnet introduceert je in de workshop met de wereld van logisch nadenken en programmeren. Ze …
Interactieve oefeningOrganisatie, firma, vzw -
Leer programmeren met Flappy Bird
Deze webtoepassing laat elke leerling proeven van het programmeren. In deze online lessenreeks leer je binnen een uurtje de logica van het programmeren door commando's te rangschikken. Het online programma gebruikt een gelijkaardige vormgeving als …
Interactieve oefening (6)Organisatie, firma, vzw -
Leer programmeren met Angry Birds
Deze webtoepassing laat elke leerling proeven van het programmeren. In deze online lessenreeks creëer je een wereld waarin je een racespel kan spelen met de Angry Birds figuren. De lessenreeks bouwt op in moeilijkheid.
Interactieve oefening (6)Organisatie, firma, vzw -
Leer programmeren met Anna en Elsa uit Frozen
Deze webtoepassing laat elke leerling proeven van het programmeren. In deze online lessenreeks leer je binnen een uurtje de logica van het programmeren door commando's te rangschikken. Het online programma gebruikt een gelijkaardige vormgeving als …
Interactieve oefeningOrganisatie, firma, vzw -
Woordmagneten: Prowise Presenter
Woordmagneten zijn op veel manieren in te zetten binnen je les. Breid bijvoorbeeld de woordenschat van leerlingen uit of gebruik ze om woordsoorten te benoemen in een zin. Maak kaartjes van letters, losse woorden en woordgroepen.
Ontdek en …
Interactieve oefening (6) -
Weetwoorden: Prowise Presenter
De weetwoorden worden zowel tekstueel als met een afbeelding weergegeven. In het woord ontbreekt een letter, de leerlingen moeten nu de juiste letter/ letters aanklikken om het juiste woord te vormen. Op het moment dat de leerling het juiste …
Interactieve oefening (3)