-
Jeugdboekenmaand 2022: Educatieve handleiding
Iedereen Leest voorziet voor de jeugdboekenmaand 2022 (thema: helden en schurken) een educatieve handleiding voor leerkrachten lager onderwijs en eerste graad secundair onderwijs.
Je vindt er algemene werkvormen en praktische tips die je makkelijk …
Downloadbaar lesmateriaal (6) -
Van een diverse boekencollectie tot een uitnodigende leesplek: Hoe scholen bouwen aan een kwalitatieve leesomgeving
36 basis- en secundaire scholen begonnen in januari 2021 een traject waar ze een kwalitatieve leesomgeving zullen uitbouwen, ondersteund door een begeleider.
Het wieden, registreren en uitbreiden van de boekencollectie op school stonden als enkele van …
Artikel -
Welke uitleensystemen voor boeken kan je als school gebruiken?
Boeken zijn onmisbaar op een school. Veel scholen zoeken naar een geschikt uitleensysteem voor hun school- of klasbibliotheek. Dit artikel van Iedereen Leest geeft een overzicht van bestaande (betalende en gratis) uitleensystemen.
Artikel -
Wat doet kunst?: Verbeelding en beeldgeletterdheid stimuleren met boeken
Voor Jeugdboekenmaand 2020 ontwikkelde Iedereen Leest een educatieve handleiding met verschillende methodieken en tools over hoe je met (prentenboeken) verbeelding en beeldgeletterdheid kan stimuleren bij jouw leerlingen.
Downloadbaar lesmateriaal (17) -
Jeugdboekenmaand 2019: Educatieve handleiding
Voor Jeugdboekenmaand 2019 ontwikkelde Iedereen Leest een educatieve handleiding met verschillende methodieken en tools die je kan gebruiken om bij jouw leerlingen empathie te stimuleren met behulp van boeken.
Downloadbaar lesmateriaal (17) -
Voeding en eetgedrag: Leerlijn
De leerlijn voeding is een praktisch instrument dat schoolteams ondersteunt bij het invullen en afstemmen van hun gezondheidseducatie rond het thema voeding. Je kan de leerlijn gebruiken om lesinhouden en lesmateriaal te selecteren en te …
Downloadbaar lesmateriaal (29) -
De Leesplek: Leesplezier stimuleren
Wat als kinderen zouden kunnen leren vanuit plezier? Taal- en leesplezier in de klas, zou je dat kunnen creëren? Zou je er als volwassene aan kunnen bijdragen? Aan welke voorwaarden zou je willen werken? Wat zou je willen doen op school, …Artikel (16)Leerkracht -
Bouwen aan een krachtige taal-lees-en leeromgeving in de klas met de taalronde.
Taal- en leesplezier op school en in de klas… Hoe creëer je dat? Het was een van de vragen die het Rand & Taalbegeleidingsteam zich stelde. Het team ging op zoek naar oplossingen voor kinderen in een kwetsbare …Artikel (10)Leerkracht -
Praatjes maken: Taalstimulering van peuters en kleuters
Hoe je taalstimulering voor jonge kinderen concreet kunt aanpakken lees je het bijgevoegde artikel door Elise Schouten. Het artikel werd geschreven in een Nederlandse context, maar de inzichten en methodes die aangehaald worden zijn …
Artikel (22)Leerkracht -
TPR Storytelling: Taal leren met plezier!
In het artikel Echt voedsel in Trouw Groen van 30 mei 2009, schetst men een ontwikkeling die onze voedselketen betreft. Nu vindt er een parallelle ontwikkeling plaats in het onderwijs. Deze is nu nog in de marge bezig, maar zal onmiskenbaar …
ArtikelLeerkracht, Directie -
Taalvakkenbeleid en beheersing van vreemde talen
In dit videofilmpje hoor je leerkrachten of directies van vier scholen.
De gemeenteschool De Bosmier uit Balen vertelt hoe ze aan talensensibilisering doen door een uitwisselingsproject met zes Europese landen. Ook de taalinitiatie Frans komt aan …
Artikel (5)Andere functie -
Uitgewerkt thema wol
Volledig uitgewerkt project rond het thema wol. De vakken muzische opvoeding, taalactiviteit (gedicht) en w.o. (prentlezen - prentlezen) komen aan bod.
Downloadbaar lesmateriaal (23)Organisatie, firma, vzw