-
Spelling in de spotlights: Online inspiratiesessie
We zoomen in op de pijler remediëring van de integrale aanpak bij leesproblemen.
De negatieve PIRLS-resultaten haalden volop de media. Het leesniveau van onze Vlaamse tienjarigen bereikte een dramatisch dieptepunt. Help je mee om dit aan te …
Nascholing of activiteit -
Dealing with Socially Acute Questions in the English-Language Classroom
In dit artikel worden handvatten aangereikt die tweedetaalleerkrachten kunnen inzetten voor een constructieve interculturele dialoog bij sociaal ongewenste interacties in een gemengde talengroep. Een case study over een racistische uitspraak tijdens …
ArtikelLeerkracht -
Het Europees Referentiekader voor de Talen: Wat is het?
Bekijk de animatie over het ERK om snel een overzicht te krijgen van de structuur en de inhoud van het ERK.
Het Europees Referentiekader voor de Talen (ERK) koppelt de taalvaardigheid in een vreemde taal aan zes beheersingsniveaus, oplopend van A1, A2 …
VideoLeerkracht -
Digitaal leren in de pandemie: best practices uit het handboek
Tijdens het academiejaar 2020-2021 gaf de wereldwijde pandemie de Europeana-gemeenschap van opvoeders de kans om relevanter te worden in hun werk om digitale cultuur te integreren in leerpraktijken en om nog verder te groeien. Evenementen zoals de …
Vertaald door
Downloadbaar lesmateriaal -
Taalsterk lesgeven: Wiskunde eerste graad A-stroom
Voor mijn bachelorproef ontwierp ik volgende website: 'Taalsterk lesgeven in de eerste graad A-stroom'. Taalsterk lesgeven is eigenlijk het talige aspect van de theorie die je in wiskunde ziet ook gaan benadrukken en om zo beter vast te zetten. Op …
Website (3)Student (lerarenopleiding) -
Motivating students to speak in online learning: Webinar recording
Opname van een webinar getiteld Doing the Communicative Approach Online: Motivating students to speak.
As more and more of us move our language teaching online, we become more aware that virtual classrooms may be useful for teaching discrete …
Video (4)Leerkracht -
Communicatief talenonderwijs in de praktijk
Hoe pak ik mijn taallessen het beste aan?
Heel wat leraren moderne vreemde talen en NT2 stellen zich dagelijks deze vraag. Lesgeven is dan ook een complexe opdracht met een waaier aan mogelijke benaderingen. Differentiëren, leerlingen …
Fysiek materiaal -
Vreemdetalenonderwijs, van onderzoek naar praktijk
Wie Duits, Engels, Frans, Spaans of NT2 onderwijst, kent zeker deze vragen:
- Hoe werkt de dynamiek tussen kennis en vaardigheid? Hoe stimuleer je automatisering?
- Hoe nuttig is grammatica? Hoe bepaal je de juiste dosis en doelmatige werkvormen? …
Fysiek materiaal