-
Taalstimulering Nederlands buiten de school: Inspiratiegids
Kinderen en jongeren die hun Nederlands versterken buiten de school, vergroten hun kansen in de maatschappij. In opvang en activiteiten in de vrije tijd kunnen we het ontspannende en creatieve potentieel van taal inzetten. Door het Nederlands in …
ArtikelNieuw -
Leer ze rekenen: Praktische inzichten uit onderzoek voor leraren basisonderwijs
Samen met taal en lezen heeft rekenen een belangrijke plaats in het curriculum van de basisschool.
Rekenen is ook een taal die leerlingen moeten verwerven, namelijk de taal van getallen, hoeveelheden en patronen.
Onderwijsjournalist Bea Ros …Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht, Ander -
Zeepsop: Workshop
- Een kubus maken van bellenblaas?
- Hoeveel zeepbellen in elkaar kan jij blazen?
- Hoe steek je een vinger in een bestaande bel zonder dat deze plopt?
- Fantasiebellen maken met stokjes en koord?
- Wie maakt de grootste bel?
- Kan je iets rond een bel …
tot
Nascholing of activiteit -
Les plombiers: Doldwaze Franse les
Les Plombiers is een ludieke en interactieve kennismaking met de Franse taal en cultuur voor leerlingen van het vierde leerjaar tot en met het derde jaar secundair.
Twee ietwat ongewone loodgieters komen de klas binnen om de verwarming en het …tot
Nascholing of activiteit -
Remediërend pakket lezen, schrijven en rekenen voor leersteuncentra
Het remediërend pakket bestaat uit nascholing met beschikbare licenties voor digitaal remediëren bij lezen, schrijven en rekenen:
- 20 licenties (5 Bouw!, 5 Bloon, 5 Lezergame, 5 Rekenheld);
- nascholing op maat Bouw!
Extra vorming aan …
Aankondiging -
Kennismakingsspelletjes voor de bijles Frans, Engels, Spaans of Duits
Bij taallessen is het raadzaam om voor de inhoudelijke start informeel gedurende een halfuurtje kennis te maken via een spel. Zo is het ijs meteen gebroken. In dit artikel vind je naast de Nederlandse versie van het …
Artikel (3) -
Social scripts voor tijdens turnles
Wat als ik in de turnles niet gekozen word door de leerkracht?
Wat doe ik als ik win? En hoe reageer ik best als ik verlies?Volgende scripts met uitgewerkte stappen kunnen hierbij ondersteuning bieden:
- beurt krijgen of niet,
- winnen en verliezen. …
Downloadbaar lesmateriaal (14)GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
L'article défini et indéfini: Hulpkaart
Hulpkaart met de theorie samengevat over l'article défini et indéfini.
Downloadbaar lesmateriaal (6)Leerkracht -
Later word ik koningin: Help, mijn kleuter wil schaken en ik ken er niets van
Later word ik koningin. Help! Mijn kleuter wil schaken en ik ken er niets van is een prentenboek om jonge kinderen vanaf 4 jaar mee te nemen in de wereld van het schaken.
Dit (voor)leesboek bestaat uit twee delen. In deel één maak …
Fysiek materiaalLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
ZILL: Overzicht doelen voor zesjarigen
ZILL-doelen tot 6 jaar: alle Zill doelen die bereikt moeten zijn op 6 jaar.
Downloadbaar lesmateriaal (18)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
De Boom in
In de winter is het koud en zijn de bomen kaal, in de lente komen bloemen en planten weer uit de grond en groeien er blaadjes aan de bomen. In de zomer staan ze in volle pracht en in de herfst kleuren ze mooi en laten ze hun blaadjes los. Bomen …
tot
Nascholing of activiteit -
Aan de slag met tekstloze prentenboeken en praatplaten voor alle leeftijden
Tekstloze prentenboeken en praatplaten zijn hulpmiddelen om taalontwikkeling en meertaligheid te stimuleren. Dit geldt zowel voor de taalleerders met Nederlands als thuistaal (NT1) als voor taalleerders voor wie Nederlands de tweede taal is (NT2). …
Artikel (5)Leerkracht