-
Lezers maak je samen: Leesonderwijs versterken
Vierentwintig scholen werden twee jaar lang begeleid om hun leesonderwijs te versterken. In deze video hoor je reacties en ideetjes van de deelnemende scholen.
VideoLeerkracht -
LIST en DENK: Didactieken om rond lezen te werken
LIST en DENK zijn twee didactieken om rond lezen te werken in kleuter- en lager onderwijs. In deze video krijg je meer info over beide didactieken en krijg je tips over hoe je LIST en DENK kan implementeren in je klaswerking.
Video -
Bee-Bot: We maken ons dorp
Als ICT coördinator van onze school heb ik samen met de directeur een doorlopende lijn proberen te maken voor STEM en leren programmeren.
Er zijn een aantal jaren over gegaan om tot dit resultaat te komen. Ik deel dit filmpje graag met anderen …
Video (6)Leerkracht -
Alfabet: Tips voor een rijk aanbod bij het boek
Het boek Alfabet van Charlotte Dematons is een boek met heel veel mogelijkheden voor veel kinderen. Van woordenschat stimuleren, praten over, een verhaal maken van de dieren en dingen op de bladzijde, om de beurt iets benoemen ...
Voor een rijk …
VideoAndere functie -
Letters schrijven in zand
Leer kinderen letters schrijven met hun vingers in een bakje met fijn zand.
VideoLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Aan de slag met werkdozen in de klas
Enkele juffen van bubao De Mozaïek laten in deze video zien hoe zij op hun school werken met taakdozen.
In welke klassen gebruiken zij de taakdozen? Hoe verloopt de organisatie ervan?
Welke materialen zitten er in de dozen? En voor welke …Video (15) -
SMOG: Voorbeelden van Spreken Met Ondersteuning van Gebaren
Deze video toont je enkele gebaren uit de SMOG-methode. Dit staat voor Spreken Met Ondersteuning van Gebaren.
Deze ondersteunende communicatie kan je gebruiken bij anderstalige nieuwkomers en kinderen, jongeren en volwassenen met een …
Video (6)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Ochtendritueel? Start je les onder de mangoboom.
Achteraan in de klas van juf Esnart staat een in hout nagemaakte mangoboom. Zijn takken zijn gevuld met spulletjes die de kinderen meebrengen van thuis. 'Zo heb ik superveel startmateriaal voor mijn les', vertelt juf Esnart.
Meer weten? Lees hier …
Video -
ICT geïntegreerd in de dagelijkse klaspraktijk
Inleiding
De school in dit praktijkvoorbeeld heeft een uitgesproken visie op ICT in het onderwijs. ICT-integratie is in deze leefschool iets dat vanzelfsprekend gebeurt in de dagelijkse klaswerking. Vooral het zelfsturend leren met behulp van ICT en …
Video (3)School/onderwijs -
ICT-beleid binnen een scholengemeenschap
Inleiding
In dit praktijkvoorbeeld wordt het traject toegelicht dat een scholengemeenschap bewandelt om tot een gezamenlijk ICT-beleid te komen. Vijf scholen binnen de scholengemeenschap nemen een voortrekkersrol op zich. Zij vormen een …
VideoSchool/onderwijs -
Een systematische aanpak van ICT-integratie
Inleiding
In dit praktijkvoorbeeld is te zien hoe ICT op een systematische wijze kan worden geïntegreerd. De basisschool werkt via een systeem waarbij de ICT-coördinatoren elke maand en per leerjaar digitale leermiddelen aanbieden die …
Video (3)School/onderwijs -
Een samenwerkingsproject tussen derde kleuterklas en vijfde leerjaar
Inleiding
In dit praktijkvoorbeeld krijgen leerlingen van het vijfde leerjaar elk een mete/petekind toegewezen uit de derde kleuterklas. Eenmaal per week begeleidt een groepje vijfdeklassers hun kleuter bij het werken met educatieve software op de …
Video (9)School/onderwijs