-
Online versus real live coachen op een gezonde leefstijl: Bachelorproef
Deze bachelorproef onderzoekt het verschil tussen het real live en het online coachen als je een gezonde leefstijl wil bereiken.
Het verzorgen van lichaam en geest is belangrijk om negatieve gevolgen tegen te gaan. Ondanks de vele pogingen van …
Artikel -
Het zwemtraject bij Vlamingen versus Nederlanders: Bachelorproef
Deze bachelorproef onderzoekt de aanpak om te leren zwemmen in Nederland en Vlaanderen en vergelijkt deze met elkaar. Er wordt stilgestaan bij kinderzwemlessen en bij het geven van zwemles aan volwassenen. De zwemlesmethodes komen aan bod en er …
Artikel -
Natuur- en milieueducatie voor duurzame ontwikkeling: Van theorie naar praktijk
Het reflectie-instrument geeft aanzet tot nadenken over je educatieve werking.
In welke mate is je educatieve werking gericht op educatie voor duurzame ontwikkeling (EDO)?Het bestaat uit drie delen:
- planning
- implementatie …
ArtikelLeerkracht -
De educatieve effecten van MOS: Studierapport
Hoe pak je MOS of EDO aan op school om de gewenste effecten te behalen?
Dankzij dit studierapport verwerf je inzage in wat je beter wel en niet kan doen. Een geïntegreerde aanpak, met een breed draagvlak en een ondersteunend schoolbeleid, is …
ArtikelLeerkracht -
Digitalisering leerlijnen dans: Breakdance
Ritmiek in de lessen lichamelijke opvoeding wordt vaak opzijgeschoven. Met de dansstijl breakdance kunnen leerkrachten hun leerlingen meer prikkelen om te dansen om dat het een acrobatische vorm is van dans. Breakdance is zeer uitdagend en kan …
Artikel -
Kleutereiland: Spelletjes voor de kleuterklas van Meester Dennis
Kleutereiland is een app van Meester Dennis. Kinderen van 3 tot 6 jaar kunnen met deze applicatie oefenen met het voorbereidend lezen, tellen, rekenen, cijferherkenning en nog veel meer.
Vragen, opdrachten en menu’s worden uitgesproken …
App of softwareSchool/onderwijs -
Malariaspot
Een serious game om meer zicht te krijgen op de mondiale problematiek van malaria.
App of softwareLeerkracht -
Apestaartjaren: De digitale leefwereld van kinderen en jongeren
Het Apestaartjaren-onderzoek is een tweejaarlijkse bevraging door Mediaraven, Mediawijs en de onderzoeksgroep imec-MICT van de Universiteit Gent.
Het onderzoek bestaat uit twee bevragingen rond de digitale leefwereld bij kinderen (6-12 jaar) in de …
Artikel -
Cargo-Bot: Programmeren met de iPad
Een puzzelspel dat een robot leert om dozen te verzetten. Aan de hand van dit spel leren kinderen de basis van coderen.
App of software (4)Leerkracht -
Implementatiegids tablets in het onderwijs
In deze gids willen we schoolleiders, ICT-coördinatoren en leraren inzicht geven in de bouwstenen voor het vormgeven van een succesvol tabletproject. De gids is opgebouwd aan de hand van tien concrete richtvragen.
In het tweede deel van de …
Artikel (4)Leerkracht, ICT-coördinator -
Implementeren van de ICT-eindtermen in de klaspraktijk: Onderzoek
Evelyn Steurs deed onderzoek naar het implementeren van de ICT-eindtermen in de klaspraktijk. In dit artikel kom je meer te weten over de resultaten van dit onderzoek.
ArtikelStudent (lerarenopleiding) -
This is sand: Zandtekeningen maken
Met deze app kan je zandtekeningen maken op je tablet. Met je vinger strooi je zand zodat er allerlei figuren verschijnen.
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator