-
Sprekende figuur maken met ZIM
Laat het jongetje praten. Geef opdrachten aan je leerlingen of laat hen zelf een opdracht inspreken.
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
Archeoloog dinosaurusspel
Met de app Archeologist kan je de kleuters laten puzzelen, kleuren, botten opgraven en dinosaurussen door de klas laten lopen. Je doet dit met behulp van augmented reality.
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
Wat heb jij in de vakantie gedaan: Maak een verhaal via greenscreen
Via deze activiteit kunnen leerlingen elkaar beter leren kennen en vertellen ze elkaar over hun vakantie. Via greenscreen maken ze een film over de vakantie.
Downloadbaar lesmateriaalSchool/onderwijs -
Patronen: Lespakket
Patronen kennen kinderen misschien van hun kledij (denk aan streepjespatronen, bloemetjes, bolletjes, eenhoorns ...) Maar ook in het dagelijks leven kom je op heel wat plaatsen patronen tegen, denk maar aan de bakstenen van de muren of de rijtjes …
Downloadbaar lesmateriaal (5) -
Silhouet: Lespakket
Silhouetten doen ons spontaan denken aan zonsondergangen op zomerse stranden. Je denkt aan donkere figuren op het strand, waarvan je alleen maar een omtrek kan zien. Al de rest is zwart. Dat is het gevolg van tegenlicht.
Downloadbaar lesmateriaal (3) -
ComGames: Eenvoudige online spelletjes
Website met spelletjes die zijn ontwikkeld voor personen met een beperking.
De spelletjes zijn eenvoudig te spelen en te bedienen. Je kan ze gebruiken om te leren werken met de muis, het aanraakscherm of zelfs oogsturing.
Er zijn meerdere …App of software (5)Ander -
Ik heb geen tijd: Lesplan en werkblad
Laat je door dit lesplan inspireren bij het uitwerken van activiteiten rond phubbing waarbij media ervoor zorgt dat we elkaar soms negeren.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Maak je eigen kerstfilm met de greenscreentechniek
In deze les maken leerlingen een kerstfilm. Hierbij maken ze gebruik van de greenscreentechniek.
Ofwel maken leerlingen een film bij een bestaand kerstverhaal. Ofwel maken ze een kerstfilm op basis van een eigen verhaallijn.
Downloadbaar lesmateriaal (6)School/onderwijs -
CodeSpark Academy: Coding app voor kinderen
Bij CodeSpark Academy leren leerlingen spelenderwijs programmeren en logisch nadenken. Je krijgt mogelijkheden om te werken aan computationeel denken via spelletjes om het logisch denken te bevorderen.
App of software (6)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Pixelcoding met LEGO
Werken rond computationeel denken met pixelcoding met LEGO.
Downloadbaar lesmateriaal (19)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Programmeren met de Cubetto: Lesvoorbereiding
Lesvoorbereiding voor een ICT-les over programmeren met de robot Cubetto. In deze lesvoorbereiding vind je de verschillende fases van de les, eindtermen, leerplandoelen en een werkblaadje.
Downloadbaar lesmateriaal (7)Student (lerarenopleiding) -
Robotizen: Kid learn coding robot
Je leert de basis van het programmeren met computers en robots via een waaier aan interactieve leeractiviteiten in een interessant verhaal.
Het spel is geschikt voor kinderen van vier tot negen jaar.
App of software (3)Leerkracht, ICT-coördinator, …