-
De Schaal van M: Slim op het internet
De meeste tien- tot twaalfjarigen hebben hun eerste stappen online al een tijdje achter de rug. Maar hoe mediawijs zijn ze? Weten ze wat een veilig wachtwoord is? Herkennen ze de reclame die hun favoriete influencer maakt? Reageren ze op een …
Website -
Online leerplatform: Sublimatie
Sublimatie is de benaming voor een proces in de makerswereld waarbij men een digitaal ontwerp permanent op een product plaatst. Bijvoorbeeld een T-shirt, mok, rugzak, sleutelhanger, fotoplaat … Met een sublimatieprinter en hittepers kan je …
Website -
Online leerplatform: Vacuümvormen
Vacuümvormen of thermovormen is een productietechniek dat men onder andere gebruikt voor het maken van verpakkingen, trays en displays. De vacuümvormmachine, ook thermovormer genoemd, verhit een kunststofplaat totdat deze plastisch wordt. …
Website -
Online leerplatform: 3D-printen
Een 3D printer is een machine die laag voor laag een object opbouwt of 'print', door middel van een digitaal ontwerp. Een 3D (driedimensionaal) ontwerp kan in verschillende materialen als (plastic) …
Website -
Online leerplatform: 3D-ontwerpen
Om digitale machines zoals een 3D-printer of een CNC-machine aan te sturen, maak je een 3D-ontwerp. Je leert 3D-tekenen in een CAD-programma. Je kan deze ontwerpen overzetten naar de besturingsprogramma's voor digitaal fabricatie.
Leer alles …
Website -
Online leerplatform: Lasersnijden
Lasersnijden is het proces waarbij een laserstraal allerlei materialen zoals hout, kunststof, textiel, karton ... kan snijden, graveren of etsen. De grote nauwkeurigheid, snelheid en veelzijdigheid van de laser zijn de grote voordelen bij het …
Website -
Online leerplatform: Snijplotten
Een snijplotter is een machine die in allerlei dunne 2D materialen kan snijden of die omtrekken kan tekenen. Met een plotter snij je onder andere in stickermateriaal, papier, textiel en allerlei transfer materialen om bijvoorbeeld op textiel …
Website -
Europe Code Week
Leren programmeren helpt ons de snel veranderende wereld om ons heen te begrijpen, ons begrip van de werking van technologie te vergroten en vaardigheden en mogelijkheden te ontwikkelen om nieuwe ideeën te ontdekken en te innoveren.
De …
Website (5) -
VEXcode VR - Hour of Code: Schoonmaken van koraalriffen
In deze activiteit programmeren leerlingen de VR oceaanreinigingsrobot om zo veel mogelijk afval te verzamelen en te verwijderen van de bodem van het Mangrove rif. …
Website -
VEXcode VR: Online STEM-platform voor 8+
VEXcode VR is een eenvoudig te gebruiken platform waarmee je een virtuele robot kan programmeren met behulp van een op blokken gebaseerde programmeeromgeving aangedreven door Scratch of met een speciaal ontwikkelde Python-interface. …
App of software -
Whizzkids: ICT-wedstrijd
Whizzkids is een ICT-wedstrijd waarbij je als klas deelneemt. Op de website lees je alle informatie.
Je vindt er ook het mini-Whizzkids-dossier met twee uitgewerkte lessen en tips & tricks om de deelname aan Whizzkids te organiseren. …
Website -
Raspberry Pi: Voorbeeldprojecten
Op deze website vind je verschillende voorbeeldprojecten voor Raspberry Pi. De Raspberry Pi is een kleine singleboard minicomputer die je kan gebruiken om te leren programmeren of voor oefeningen elektronica.
Bij elk project krijg je een …
Website