-
Seterra Geography: Blinde kaart oefeningen
Met de oefeningen op deze website kan je werelddelen, landen, rivieren, hoofdsteden, rivieren op een blinde kaart inoefenen.
Na het selecteren van een kaart moet je tegen tijd aanklikken wat gevraagd wordt.
Interactieve oefening (3)Leerkracht -
Repair Escape Game
Met de Repair Escape Game maken deelnemers op een speelse manier kennis met de circulaire economie. Door puzzels op te lossen, foutcodes te analyseren, het juiste gereedschap te gebruiken en logisch en out-of-the-box te denken, kunnen deelnemers …
Fysiek materiaal -
Micro:bit: Evaluatie
Deze eindevaluatie test de competentie van je leerlingen bij het programmeren van een micro:bit.
Interactieve oefening (3)Leerkracht -
ICT-basiskennis testen bij leerlingen
In 2020 zagen we door het budget van Digisprong onze ‘actieve’ Chromebooks voor de
leerlingen verdubbelen! Koppel dit met alle inspanning die vanuit het schoolbestuur en het ICT-team reeds werden gedaan en dan ga je je afvragen: …Artikel (7)ICT-coördinator -
De cybersafe
In De Cybersafe, de zoektocht naar Renée leggen leerlingen uit het zesde leerjaar een denkbeeldige weg af doorheen de cyberwereld. Onderweg worden ze geconfronteerd met verschillende thematische vraagstukken rond veilig internetten. Het spel …
Fysiek materiaal -
Leerlijn mediakundige ontwikkeling als professionaliseringstool voor leerkrachten: Praktijkvoorbeeld
In deze tekst probeer ik kort uit te leggen hoe wij begonnen zijn aan onze leerlijn, hoe het
proces onszelf professionaliseerde en hoe we deze tool willen inzetten om
leerkrachten te professionaliseren op het vlak van media.ArtikelICT-coördinator -
We maken ons allereerste hoorspel: Wakelet
In deze Wakelet neem ik je mee doorheen het proces van het maken van een hoorspel met jouw klas. Elke lesfase wordt uitgebreid beschreven en aangevuld met het nodige materiaal en tips. Foto's geven je een beeld van hoe het er in mijn klas aan toe …
Artikel (4)Leerkracht -
Effectmeting van ICT-beleid op ICT-vaardigheden: Praktijkvoorbeeld
Praktijkvoorbeeld waarin de auteur het heeft over de effectmeting van het ICT-beleid van zijn scholengemeenschap op de ICT-vaardigheden van de leerlingen. Enkele vragen die daarbij centraal stonden:
- Zijn onze leerlingen ICT-vaardig?
- Wat moeten we …
ArtikelICT-coördinator -
Amai!: Kaartspel artificiële intelligentie
Probeer als eerste een slimme AI-oplossing te bouwen zoals een slimme koelkast, een voedingscoach of een afvalsorteerhulp. Dat doe je door de juiste kaarten te verzamelen. En let op dat je systeem niet crasht!
Het spel zit eenvoudig in elkaar met …
Fysiek materiaal -
Building learning labs and innovative learning spaces
Een praktische gids die door European Schoolnet is ontwikkeld om scholen en leraren te ondersteunen in het uitrollen van STEM-labo's en een Future Classroom. De middelbare school RHIZO Lyceum OLV Vlaanderen wordt in deze gids als …
ArtikelLeerkracht -
Jungle Web: Spel rond internetgebruik
Jungle Web is een educatief spel om met het hele gezin te spelen. Snelheid, observatie en kennis rond een veilig en verantwoord internetgebruik staan centraal binnen het spel.
Jungle Web stimuleert met behulp van speelkaarten, symbolen, uitdagingen …Fysiek materiaal -
#Flashtag: Gezelschapsspel
Informatief en coöperatief bordspel over veilig internetten.
Volgende onderwerpen komen aan bod:
- privacy,
- cyberpesten,
- communicatie,
- online challenges,
- online seksualiteit,
- gamen.
Fysiek materiaal (6)