-
STEMmige taal: Componeer je eigen rap!
Het project ‘STEMmige taal’ volgt de typische STEM-opbouw met een inleiding tot de uitdaging, een aantal hoofdstukken die de leerlingen de nodige bagage geven om de uitdaging te kunnen aangaan en uiteindelijk het verwezenlijken van de …
Downloadbaar lesmateriaalNieuwOrganisatie, firma, vzw -
Selfje schrijven: Poëzieopdracht
Via het bekende elfje en de selfie in woorden komen leerlingen tot een selfje. Een oefening in beknopt, maar haalbaar schrijven door de uitdaging van de vorm.
Er is geen specifieke beginsituatie vereist.
Downloadbaar lesmateriaalAndere functie -
Debattechnieken: Slides
In deze presentatie over debattechnieken wordt een overzicht gegeven van de fundamenten van een argumentatie samen met enkele tips.
Voor het honoursprogramma Think & Talk maakten vijf studenten samen een draaiboek voor een lessenreeks …
Downloadbaar lesmateriaalStudent (niet lerarenopleiding) -
Zeg eens euh: Spelvorm
Zeg eens euh-spel: kaartspel waarbij spelers om de beurt een minuut lang spontaan spreken over een doelwoord. Ze dienen er tijdens het spreken op te letten om niet het verbodswoord of 'euh' te zeggen.
Downloadbaar lesmateriaal (30)Andere functie -
Literaire bouwsteen tijd: Terminologie
In dit blogbericht over het boek De Jonkvrouw van Jean-Claude Van Rijckeghem en Pat Van Beirs dient de terminologie omtrent de literaire bouwsteen tijd correct ingevuld te worden. De originele tekst van het blogbericht vind je hier.
Downloadbaar lesmateriaal (5)Student (niet lerarenopleiding) -
Raad eens hardop: Taalspel
Een eenvoudig en ontspannend taalspelletje voor tussendoor. Ook je geest moet af en toe eens bewegen. Gezellig hardop raden en aanvullen … en horen dat iedereen hetzelfde roept en soms niet.
Het gaat om bekende duo’s, stellen, koppels. …
Downloadbaar lesmateriaal (6)Andere functie -
De metrogids wereldwijd: Ozobot lesplan
In deze les maken de leerlingen kennis met de metrolijnen van twaalf bekende steden. Zo leren ze zichzelf oriënteren op een metrokaart en de juiste route erop traceren. Daarnaast moeten ze de kleurcodes toepassen zodat de Ozobot hun route kan …
Downloadbaar lesmateriaalOrganisatie, firma, vzw -
Naspelen van het internet: Computationeel denken
Je leerlingen leren hoe het internetwerk door middel van dit spel.
Ze leren de begrippen servers, URL-adressen, webadressen, IP's, DNS,... kennen.
Downloadbaar lesmateriaalOrganisatie, firma, vzw -
Estafette programmeren: Unplugged programmeren
We bouwen verder op de vaardigheden uit programmeren op ruitjespapier. De nadruk ligt nu op het belang van volgorde en het proces van debuggen om programma's tot een goed einde te brengen.
Downloadbaar lesmateriaalOrganisatie, firma, vzw -
Abstractie: Computationeel denken
In deze les worden de dagelijkse routines van de leerlingen besproken. Met behulp van een denkspel leert de klas over de effectiviteit van abstractie tijdens het programmeren.
Downloadbaar lesmateriaalOrganisatie, firma, vzw -
Liedjes schrijven en functies: Computationeel denken
De nadruk ligt hier op het ontdekken van herhalende patronen in een muzieknummer. We passen dit toe op songteksten.
Downloadbaar lesmateriaalOrganisatie, firma, vzw -
Voorwaardelijke instructies met kaarten: Unplugged programmeren
Na het introduceren van conditionals, if-statements en lussen, kan de hele klas samen of in groepjes aan de slag met deze speelkaartenopdracht. Dat doen ze met behulp van een vooraf geschreven programma in een neppe computertaal of gewoon in …
Downloadbaar lesmateriaalOrganisatie, firma, vzw