-
Seterra Geography: Blinde kaart oefeningen
Met de oefeningen op deze website kan je werelddelen, landen, rivieren, hoofdsteden, rivieren op een blinde kaart inoefenen.
Na het selecteren van een kaart moet je tegen tijd aanklikken wat gevraagd wordt.
Interactieve oefening (3)Leerkracht -
Hologram: Super Mario in 3D
Je kunt een hologram maken met een plastic afgeknotte piramide en een smartphone. Deze animatie projecteert Super Mario in 3D.
VideoLeerkracht, ICT-coördinator -
Veiligheid en gevaar: Knijpkaart
Knijpkaart met pictogrammen rond veiligheid, EHBO, AED, brandweer en politie.
Op deze manier leren de leerlingen spelenderwijs kennismaken met de pictogrammen.
Het materiaal is zelfcorrigerend.Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner, … -
Thuis in Erfgoed: Audiovisueel materiaal
FARO maakte in kader van Erfgoeddag 2024 een audiovisuele collectie aan rond het jaarthema Thuis op Het Archief voor Onderwijs. Hierin bekijken we in zes delen hoe een thuisgevoel vorm krijgt: in de wijk, in taal en in verschillende …
Video -
Peter Mathijssen: Lesmateriaal over coderen
Deze website van Peter Mathijssen verzamelt informatie, lesmateriaal en tutorials over apps en projecten die allemaal met computing en computationeel denken te maken hebben. Zaken die aan bod komen zijn onder andere:
- MicroBlocks,
- MIT App …
WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator -
ZIM Editor: Coderen in ZIM via de webbrowser
Via de ZIM-code-webeditor kan je programmeren in ZIM via de webbrowser. In deze video ontdek je de evolutie van deze code-editor.
Kinderen leren programmeren via de ZIM Slate en leraren kunnen apps (zapps = ZIM apps) ontwerpen via deze …
VideoLeerkracht, ICT-coördinator -
Space for Kids
Kinderen ontdekken de ruimte op de kinderwebsite van het European Space Agency.
Op de spelletjespagina staan heel wat educatieve games en spelletjes waarmee leerlingen meer ontdekken over de ruimte.
WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator -
PictoBlox: Grafisch coderen
PictoBlox is een op blokcode gebaseerde educatieve tool voor beginners met hardware-interactiemogelijkheden voor opkomende technologieën zoals robotica, AI en machinaal leren die het leren coderen leuk en boeiend maken.
Je kan ook met de …
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
STEMpedia Education: Lesmateriaal en projecten voor STEM
STEMpedia helpt leerlingen en leerkrachten op een interactieve manier leren over kunstmatige intelligentie, machine learning, Python en robotica. De website bundelt een grote hoeveelheid aan projecten en leermiddelen over coderen en …
WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator -
Programmeren met TigerJython
Met deze bundel kunnen leerlingen op een speelse manier kennismaken met het programmeren in Python in de gratis ontwikkelomgeving TigerJython.
Daarbij wordt onder andere gebruik gemaakt van de zogenaamde turtle graphics.Downloadbaar lesmateriaal (6)Leerkracht, Systeembeheerder -
Matatalab VinciBot
Matatalab VinciBot is een robotset voor leerlingen vanaf 8 jaar. Deze set kan meer dan elke andere vergelijkbare set.
De Matatalab VinciBot Set heeft diverse en rijke functionaliteit, open uitbreidbaarheid en een uitstekende kwaliteit.
Met zijn …Fysiek materiaal -
Wat is een isomosnijder?
Een schuimsnijder is een elektrisch apparaat dat dient om handmatig of computergestuurde vormen uit polystyreen schuim (piepschuim of Isomo) te snijden. Door een fijne gloeidraad smelt er een …
Website