-
Preventie in het onderwijs is meer dan lesgeven over illegale drugs: Visietekst
Visietekst ter ondersteuning van de leerlijn verslavingspreventie, passend binnen effectieve preventie en het alcohol- en drugbeleid op school.
Achtergrondinformatie voor leerkrachten om op een evidence based manier aan de slag te gaan rond …
Artikel -
Naar een geïntegreerde aanpak van het vak MEAV
Met dit onderzoek wordt er onderzocht hoe het vak MEAV geïntegreerd aangepakt kan worden. Deze aanpak zorgt namelijk voor meer diepgang, leerlingen gaan diepere verbanden leggen en er kunnen meerdere doelstellingen tegelijk gehaald worden …
ArtikelLeerkracht -
De verhouding tussen wereldburgerschapseducatie en educatie voor duurzame ontwikkeling
De Sustainable Development Goals schuiven wereldburgerschapseducatie en educatie voor duurzame ontwikkeling naar voor als de ideale kaders om globale uitdagingen binnen te brengen in de klas. Door hun toenemende populariteit klinkt vaker de vraag …
ArtikelOrganisatie, firma, vzw -
Farmony: Serious game over duurzame landbouw
Farmony is een serious game die je in de huid laat kruipen van een Vlaamse land- of tuinbouwer. Run je bedrijf en ontdek hoe de Vlaamse landbouw steeds duurzamer wordt.
Het is een spelconcept om duurzaamheid concreet en in al zijn facetten aan bod …
App of software (3)Ander -
Malariaspot
Een serious game om meer zicht te krijgen op de mondiale problematiek van malaria.
App of softwareLeerkracht -
My life as a refugee: In het hoofd van de vluchteling
Aan de hand van deze app kunnen jongeren zich verplaatsen in de rol van een vluchteling van hun leeftijd. Hiervoor selecteren ze een personage dat moet vluchten, waarbij ze telkens moeten bepalen welke keuze de vluchteling moet maken. Neemt hij …
App of software (4)Directie -
Apestaartjaren: De digitale leefwereld van kinderen en jongeren
Het Apestaartjaren-onderzoek is een tweejaarlijkse bevraging door Mediaraven, Mediawijs en de onderzoeksgroep imec-MICT van de Universiteit Gent.
Het onderzoek bestaat uit twee bevragingen rond de digitale leefwereld bij kinderen (6-12 jaar) in de …
Artikel -
Implementatiegids tablets in het onderwijs
In deze gids willen we schoolleiders, ICT-coördinatoren en leraren inzicht geven in de bouwstenen voor het vormgeven van een succesvol tabletproject. De gids is opgebouwd aan de hand van tien concrete richtvragen.
In het tweede deel van de …
Artikel (4)Leerkracht, ICT-coördinator -
Wordfeud: Digitale Scrabble
Wordfeud is een social game. Op je smartphone of tablet speel je het gekende woordspel Scrabble met je vrienden van op sociale media of zelfs met eender wie. Waarom dan niet met je klasgenoten in hoekenwerk of als beloning? De duur van het spel maakt …
App of softwarePedagogisch begeleider, Ander