-
Israël Neumann in het Fort van Breendonk: Uitdieping schoolbezoek
Deze pagina is bedoeld als uitdieping na een bezoek aan het Sammellager Breendonk. Leerlingen leren over het leven van een van de gevangenen, Israel Neumann.
De pagina maakt gebruik van een podcast over dit onderwerp en bevat een tiental vragen over …
ArtikelLeerkracht -
Leer je kind programmeren met Scratch! - Roadbear Studios
Programmeren voor kinderen, een hot topic. Veel ouders willen graag dat hun kind op een soort van programmeercursus gaat. De programmeerklasjes voor kinderen schieten dan ook als paddenstoelen uit de grond.
De eerste onderzoeken naar of alle …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator -
Haar in de levensbeschouwingen: Lesidee
ILD-project met als focus de haartooi en allerlei rituelen met hoofdhaar in een tiental levensbeschouwingen. Het ritueel of de traditie wordt voorgesteld en daarbij wordt telkens aangeduid welke de achterliggende gedachte of waarde is.
Het materiaal …
ArtikelLeerkracht -
Barbie: Filmbespreking
De pagina vraagt de leerlingen om stil te staan bij man/vrouw stereotypen en brengt (eventueel) herinneringen naar boven aan hun eigen Barbiepoppen-tijd. Sommige leerlingen hebben de film gezien en kunnen er over vertellen.
De ervaring leert dat …
ArtikelLeerkracht -
De Geest van vrede bij Paulus: Bespreking boek
De Geest van vrede bij Paulus, een studie in Bijbelse Theologie bespreekt de centrale rol van vrede in het Nieuwe Testament, met bijzondere aandacht voor de Paulinische geschriften, en betoogt dat deze vrede een werk van de Geest is. De …
ArtikelLeerkracht, Directie -
Code Week-ambassadeurs Nicky en Evelien klaar voor uitdagende opdracht: Interview
Het burgerinitiatief EU Code Week promoot tal van activiteiten rond programmeren en digitale vaardigheden. In ons land nemen tientallen organisaties deel om coderen op een leuke, aantrekkelijke manier voor jongeren bereikbaar te maken. De EU …
Artikel -
De vloek van de nootmuskaat: Bespreking
Bespreking en bedenkingen bij het boek De vloek van de nootmuskaat over de VOC en het kolonialisme en de impact op het milieu nu.
Artikel -
Omgaan met controversiële onderwerpen in de klas: E-zine
Dit e-zine omvat een aantal artikels en interviews van TerInfo, project van de Universiteit Utrecht, en van de Stichting School & Veiligheid.
In de interviews geven deskundigen toelichting op relevante thema’s zoals polarisatie, terrorisme …
ArtikelLeerkracht, Ander -
Artificiële intelligentie toepassen op afbeeldingen, DALL-E
Het blogartikel legt stap voor stap uit hoe je aan de slag gaat met afbeeldingen gemaakt door artificiële intelligentie.
ArtikelLeerkracht -
Preventie in het onderwijs is meer dan lesgeven over illegale drugs: Visietekst
Visietekst ter ondersteuning van de leerlijn verslavingspreventie, passend binnen effectieve preventie en het alcohol- en drugbeleid op school.
Achtergrondinformatie voor leerkrachten om op een evidence based manier aan de slag te gaan rond …
Artikel -
Grooming is strafbaar: Online gevoelens, gevaren en grenzen
Child Grooming is het lokken van kinderen via social media met een seksuele bedoeling. De groomer of cyberlokker probeert eerst het vertrouwen te winnen om hier vervolgens misbruik van te maken.
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Les Grignoux: Pedagogische dossiers bij films
Waalse site voor film en onderwijs. Je kan er films reserveren, voorstellingen bijwonen en pedagogische dossiers aankopen.
Een van de films die je er vindt is de film Le Tout Nouveau Testament. Écran large sur tableau noir verzorgde …
ArtikelLeerkracht