-
EU Code Week 2022: Toolkit
Informatiebundel over wat je als leerkracht of school kan doen om deel te nemen aan de EU Code Week 2022. Je krijgt tips over het organiseren van een codeeractiviteit en wat je daarvoor nodig hebt.
In dit document vind je daarnaast tips en links …Downloadbaar lesmateriaal -
GEEF AF!: Fiches rond computervaardigheden
Het gratis project GEEF AF! van Eureka Leuven zet in op het oefenen van de basiscomputervaardigheden. Op hun site vind je o.a. volgende hulpfiches en filmpjes voor de leerlingen:
- starten met de computer (mappen maken, knipprogramma ...); …
Downloadbaar lesmateriaal (6) -
EU Code Week 2021: Toolkit
Informatie over de Code Week 2021, wat je als leerkracht of school kan doen, hoe je een programmeerevenement organiseert en wat je nodig hebt.
In dit document vind je ook tips voor lesplannen en activiteiten om met je leerlingen aan de slag te gaan en …Downloadbaar lesmateriaal (6) -
Qwhizzkids: Informatie opzoeken op internet
Om de twee weken deelt Whizzkids een korte reeks met drie vragen via de website van Whizzkids en via deze bijdrage op KlasCement.
- De leerling krijgt enkele vragen waarvan het antwoord te vinden is op het internet. Het goed gebruik van …
Downloadbaar lesmateriaal (48) -
Programmeeroefeningen
Wil je werken met Arduino, Makey Makey, Micro:bit of Scratch? Deze oefeningen van CoderDojo helpen kinderen om spelenderwijs te programmeren. Het materiaal is onderverdeeld in starter, gevorderd en expert. De oplossingen zijn beschikbaar.
Downloadbaar lesmateriaal (10) -
Publi Ville: Online games over reclamewijsheid
Kinderen zien overal reclame om hen heen. Vroeger vooral op tv, in het straatbeeld of in kranten en tijdschriften, maar vandaag ook online, bijvoorbeeld als ze gamen of filmpjes bekijken. Het is belangrijk dat kinderen leren omgaan met al …
Downloadbaar lesmateriaal (4) -
Intro programmeren: Theorie lussen en condities
Dit zijn twee demo-oefeningen om samen met leerlingen condities en lussen te leren kennen.
Na deze les kunnen de leerlingen aan de slag met de oefening Dinobal.Downloadbaar lesmateriaal -
Intro programmeren: Lussen en condities oefenen
Les met een oefening waarbij leerlingen condities en lussen combineren. Om dit te oefenen maken ze het spel Dinobal
Het lesmateriaal omvat:
- Lesvoorbereiding
- Opgave en oplossing van de oefening
Downloadbaar lesmateriaal (3) -
Lussen: Les 2 niveau CodeKraks
CodeFever vzw organiseert programmeerlessen aan kinderen van acht to vijtien jaar. In deze lessen geven we theorie in combinatie met praktijk. We leren de basisconcepten van het programmeren.
Les 2, lussen niveau CodeKraks:
-
…
Downloadbaar lesmateriaal -
Lussen: Les 2 niveau ByteBusters
CodeFever vzw organiseert programmeerlessen aan kinderen van acht tot vijftien jaar. In deze lessen geven we theorie in combinatie met praktijk. We leren de basisconcepten van het programmeren.
Les 2, lussen, niveau ByteBusters:-
…
Downloadbaar lesmateriaal -
Intro programmeren: Les 1 niveau ByteBusters
CodeFever vzw organiseert programmeerlessen aan kinderen van acht tot vijftien jaar. In deze lessen geven we theorie in combinatie met praktijk.
Les 1, intro programmeren, niveau ByteBusters:- kennismaking met Scratch;
- concept sequentie; …
Downloadbaar lesmateriaal (4) -
Makey Makey: Alarmsysteem
Deze fiche is een uitbreiding op de basisfiche over Makey Makey. Deze fiche daagt je uit om een alarmsysteem te ontwerpen en maken met een Makey Makey.
Bron: MaKey MaKey : Didactische fiche door Lennart Dreesen
Downloadbaar lesmateriaal (7)