-
Uitstelgedrag aanpakken met de vijfminutenregel
Heb jij in je klas een leerling die zijn taken vaak uitstelt?
Leer hem dan de vijminutenregel en geef hem dit geheugensteuntje.Of misschien is het wel iets nuttig voor jezelf?
Beeld (22)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Beloningsladder
Wie kan zich aan de afspraak houden en gaat omhoog op de beloningsladder? Wie heeft het wat moeilijk en zakt er een plaatsje?
Wie in de top van de ladder geraakt, krijgt op het einde van de dag een extra beloningspunt. Maar wie onderaan …
Beeld (56)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
GGGG-schema
Een visueel hulpmiddel om met een leerling aan de slag te gaan met het GGGG-model:
- Wat is er gebeurd?
- Wat dacht je en voelde je op dat moment?
- Hoe reageerde je?
- Wat was het gevolg van je reactie?
Zowel bruikbaar voor kinderen met faalangst als …
Beeld (19)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Gebruik van muis en klavier: Hulpfiche
Deze afbeeldingen verduidelijken het gebruik van de computermuis en het klavier.
Er zijn hulpfiches voor:- knoppen op de muis,
- klikken / slepen / scrollen,
- selecteren met muis,
- typen van hoofdletter / cijfer / letter,
- knoppen delete / …
Beeld (5)Leerkracht -
Een probleem aanpakken: Stappenplan
Een visuele voorstelling van de stappen om een probleem aan te pakken: wat, hoe, doe (noteer), controleer.
Beeld (10)Leerkracht