-
Kunstbabbelkaarten: In gesprek gaan aan de hand van kunst
Onze kunstbabbelkaarten nodigen je uit om met je klasgroep in gesprek te gaan aan de hand van een selectie werken uit de collectie van het MSK.
Samen kan je het hebben over alledaagse onderwerpen zoals kledij, hobby’s, feest, vakantie, de …Downloadbaar lesmateriaal (4) -
De Wonderlijke Wandeling: Wetenschappelijke speurtocht met opdrachten
Op deze wetenschappelijke speurtocht vol leuke opdrachtjes vind je wetenschap waar je het niet verwachtte. Je ontdekt hoe je een standbeeld meet zonder erop te klimmen, hoe je je evenwicht houdt zonder in de Graslei te vallen, hoe kleuren werken …
Aankondiging (4)Ander -
Jaaroverzicht 2022: Quiz
Interactieve BookWidgetsquiz over de actualiteit van 2022
Deze quiz test je kennis over enkele van de belangrijkste nieuwsfeiten van 2022. Hij is beschikbaar in drie talen (Nederlands, Engels en Frans).
Interactieve oefening (6) -
Artonaut: Tentoonstellingen intenser beleven
De Artonaut is een kaartenset van en voor Ruimtereizigers vol prikkelende opdrachten om musea nog intenser te beleven. Dwaal af van voorgeschreven paden, zwerf door betekenissen en struikel over details.
Want kunst is voor iedereen! Iedereen …
Fysiek materiaal (5)Leerkracht -
Het merk Luther: Boek
De uitgeverij Atlas Contact (Olympus) presenteert haar derde druk van Frits van der Waas uitstekende Nederlandse vertaling (eerste druk: 2016; tweede druk: 2017) van Andrew Pettegrees waardevolle Engelstalige boek Brand Luther (2015).
Het boek …
Fysiek materiaalLeerkracht -
Digitaal leren in de pandemie: best practices uit het handboek
Tijdens het academiejaar 2020-2021 gaf de wereldwijde pandemie de Europeana-gemeenschap van opvoeders de kans om relevanter te worden in hun werk om digitale cultuur te integreren in leerpraktijken en om nog verder te groeien. Evenementen zoals de …
Vertaald door
Downloadbaar lesmateriaal -
Timetoast: Maak je eigen tijdlijn
Timetoast is een onlinetool om een tijdlijn te maken en te visualiseren.
App of softwareLeerkracht -
Heldenflix: Workshop
Waarom zijn Netflix-reeksen zo verslavend? Het antwoord ligt besloten in de vroegste avonturenromans en hoe goed deze al dan niet bewaard bleven. In een interactieve workshop leren we jongeren uit het vierde tot zesde jaar secundair onderwijs …
Nascholing of activiteit -
COSMO: Virtual reality en augmented reality
COSMO is een onderzoeksproject waarbij zowel bedrijven uit de maakindustrie, onderzoeksgroepen alsook secundaire scholen betrokken zijn.
ArtikelLeerkracht -
Aansluiten bij de leefwereld met fragmenten uit games: Lesfiche 3.6
In dit uitgewerkt lesvoorbeeld zie je hoe een game ingezet kan worden in je les. De lesfiche bevat informatie over wanneer en waarom je dit soort les zou gebruiken en hoe de les er concreet uitziet. De games die je voor deze les kan …
Downloadbaar lesmateriaal (6)Leerkracht -
Keuzes en dilemma's in Wereldoorlog I: Lesfiche 3.4
In dit uitgewerkt lesvoorbeeld zie je hoe een game ingezet kan worden in je les. De lesfiche bevat informatie over wanneer en waarom je dit soort les zou gebruiken en hoe de les er concreet uitziet. De games die je voor deze les kan …
Downloadbaar lesmateriaal (10)Leerkracht -
Jeanne Devos in India: Lesidee
Lessen rond het leven en werk van de Vlaamse zuster Jeanne Devos in India, naar aanleiding van het verschijnen van de biografie Alsof de Weg ons zocht (Lannoo, 2019, auteur Julie Hendrickx).
Downloadbaar lesmateriaal (5)Leerkracht