-
Level Up: Magazine over gezond gamen
Ons nieuw magazine over gezond gamen is nu beschikbaar: Level Up! Het bevat 32 interactieve en inzichtrijke A4 pagina’s rond gezond gamen en digitale balans.
Wat zit er onder andere in?
- uitleg over de wereld van games: evolutie, soorten …
Fysiek materiaal -
ICT-basiskennis testen bij leerlingen
In 2020 zagen we door het budget van Digisprong onze ‘actieve’ Chromebooks voor de
leerlingen verdubbelen! Koppel dit met alle inspanning die vanuit het schoolbestuur en het ICT-team reeds werden gedaan en dan ga je je afvragen: …Artikel (7)ICT-coördinator -
De cybersafe
In De Cybersafe, de zoektocht naar Renée leggen leerlingen uit het zesde leerjaar een denkbeeldige weg af doorheen de cyberwereld. Onderweg worden ze geconfronteerd met verschillende thematische vraagstukken rond veilig internetten. Het spel …
Fysiek materiaal -
Leerlijn mediakundige ontwikkeling als professionaliseringstool voor leerkrachten: Praktijkvoorbeeld
In deze tekst probeer ik kort uit te leggen hoe wij begonnen zijn aan onze leerlijn, hoe het
proces onszelf professionaliseerde en hoe we deze tool willen inzetten om
leerkrachten te professionaliseren op het vlak van media.ArtikelICT-coördinator -
We maken ons allereerste hoorspel: Wakelet
In deze Wakelet neem ik je mee doorheen het proces van het maken van een hoorspel met jouw klas. Elke lesfase wordt uitgebreid beschreven en aangevuld met het nodige materiaal en tips. Foto's geven je een beeld van hoe het er in mijn klas aan toe …
Artikel (4)Leerkracht -
Effectmeting van ICT-beleid op ICT-vaardigheden: Praktijkvoorbeeld
Praktijkvoorbeeld waarin de auteur het heeft over de effectmeting van het ICT-beleid van zijn scholengemeenschap op de ICT-vaardigheden van de leerlingen. Enkele vragen die daarbij centraal stonden:
- Zijn onze leerlingen ICT-vaardig?
- Wat moeten we …
ArtikelICT-coördinator -
Story Dice: Verhalen schrijven met dobbelstenen
Met de digitale verhaaldobbelstenen van StoryDice kunnen je leerlingen of cursisten de inhoud en de volgorde van een verhaallijn bepalen door digitaal de dobbelstenen te laten rollen.
Artikel (13)Leerkracht -
Amai!: Kaartspel artificiële intelligentie
Probeer als eerste een slimme AI-oplossing te bouwen zoals een slimme koelkast, een voedingscoach of een afvalsorteerhulp. Dat doe je door de juiste kaarten te verzamelen. En let op dat je systeem niet crasht!
Het spel zit eenvoudig in elkaar met …
Fysiek materiaal -
Jungle Web: Spel rond internetgebruik
Jungle Web is een educatief spel om met het hele gezin te spelen. Snelheid, observatie en kennis rond een veilig en verantwoord internetgebruik staan centraal binnen het spel.
Jungle Web stimuleert met behulp van speelkaarten, symbolen, uitdagingen …Fysiek materiaal -
Eerherstel voor het leesseminarie: Naar een slow pedagogy in professionalisering
Het artikel beschrijft een concrete nascholingsvorm (leesseminarie), legt de onderliggende rationale bloot, bespreekt de voorwaarden en maakt mogelijke effecten duidelijk.
Het is toepasbaar binnen elk team van onderwijsprofessionals, ongeacht …
Artikel (3)Leerkracht -
#Flashtag: Gezelschapsspel
Informatief en coöperatief bordspel over veilig internetten.
Volgende onderwerpen komen aan bod:
- privacy,
- cyberpesten,
- communicatie,
- online challenges,
- online seksualiteit,
- gamen.
Fysiek materiaal (6) -
Functioneel en geïntegreerd werken in de basiseducatie
De Netwerkdag van Ligo, centra voor basiseducatie, stond volledig in het teken van hun nieuwe agogische visie. Lees er alles over in dit EPALE-zine.
Artikel