-
Handschrift bevordert leren meer dan typen, beweren wetenschappers
Een Noors team van wetenschappers heeft de invloed van handschrift en typen op de hersenactiviteiten en geheugencapaciteiten onderzocht.
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator -
Tijdsvisualisatie: Hulpmiddel
De D4E1 Timevisualization aid is ontwikkeld als gepersonaliseerd hulpmiddel om inzicht te krijgen in:
- welk dagdeel het op een bepaald moment is,
- welk dagdeel een bepaalde activiteit gebeurt,
- wanneer een actie nodig is voor activiteiten binnen …
ArtikelAndere functie -
Een kijk op ADHD via de executieve functies en motivatie
Een artikel van Onderwijscommunity over de interactie tussen executief functioneren en motivatie. Na het lezen van het artikel begrijp je beter waar het gedrag van een leerling met ADHD vandaan komt en hoe je daarmee om kunt gaan.
Daarnaast krijg je …
Artikel (4)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Kinderboeken over de werking van de hersenen
Een lijstje met boeken over de werking van de hersenen.
De werking van het brein is ontzettend ingewikkeld. Toch kan het heel nuttig zijn om met kinderen in gesprek te gaan rond de werking van het brein. Als je mindset methodes gaat gebruiken of …
ArtikelAnder -
Aandacht voor executieve functies: Informatie, tips en ideetjes
In haar blog gaat juf Femke dieper in op de volgende executieve functies:
- inhibitie,
- werkgeheugen,
- planning en organisatie,
- taakinitiatie,
- emotieregulatie,
- flexibiliteit,
- metacognitie en zelfmonitoring.
Je ontdekt extra uitleg en …
Artikel (7)Leerkracht -
Omgaan met zwakke executieve functies
Bij mensen met ADD zijn de executieve functies minder ontwikkeld. Er wordt dan gesproken van ‘zwakke’ executieve functies.
In het artikel lees je meer info over executieve functies, het omgaan met zwakke EF en het trainen van EF.
Artikel (9)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Tekstverwerking: Gebruik van sneltoetsen
Een overzicht van vaak gebruikte en handige sneltoetsen of keyboard shortcuts die je helpen tijdens het tekstverwerken. De sneltoetsen helpen je o.a. bij het navigeren in en het bewerken van een tekstdocument.
Artikel (6)Leerkracht, Ander -
Tablets4specials: Werken met tablets bij leerlingen met EMB
Wil jij ook werken met tablets bij personen met een ernstig meervoudige beperking, maar weet je niet goed hoe je daar aan moet beginnen? Lees dan zeker deze brochure! Hier vind je vijf tips die je zeker in je achterhoofd kan houden als je …
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Leer kinderen bewust kiezen
Bewust kiezen is een belangrijke vaardigheid om te leren.
In het artikel lees je zeven tips hoe je kinderen hierbij kan helpen.ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Faalangst!? Wat kun je doen in de klas?
In elke klas zitten wel kinderen met faalangst. Wat kun je voor hen betekenen als leerkracht?
Lees er alles over in het artikel, met aandacht voor helpende gedachten, oplossingsgericht werken en zelfbeeld.
Je vindt er ook posters en handige kaartjes.
Artikel (10)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Kunnen jouw leerlingen al computationeel denken?
In dit artikel van Klasse heeft Frank Neven, professor informaticawetenschappen aan de universiteit Hasselt, het over het belang van computationeel denken in het basis- en secundair onderwijs. In de nieuwe eindtermen voor de eerste graad van …
ArtikelICT-coördinator, Systeembeheerder -
Executieve functies trainen met spelletjes
In het artikel staat kort uitgelegd wat executieve functies zijn, hoe je de executieve functies kan trainen en met welke spelletjes je dit kan oefenen.
Artikel (11)