-
Meer muziek in de klas met artificiële intelligentie
Kunstmatige intelligentie als je eigen onderwijsassistent, die helpt om de klasdynamiek te verbeteren en de leerervaring te verrijken. In dit blog bespreken we een aantal AI-tools die je kunnen helpen om liedjes te maken voor je …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Code Week-ambassadeurs Nicky en Evelien klaar voor uitdagende opdracht: Interview
Het burgerinitiatief EU Code Week promoot tal van activiteiten rond programmeren en digitale vaardigheden. In ons land nemen tientallen organisaties deel om coderen op een leuke, aantrekkelijke manier voor jongeren bereikbaar te maken. De EU …
Artikel -
Bewerk je selfies met de AI foto-apps Lensa en Dawn
Lensa en Dawn zijn twee AI-apps die mega hot zijn. Met kunstmatige intelligentie kun je in allebei de apps avatars maken van je selfies, waardoor het lijkt alsof je foto is gemaakt door een grafisch ontwerper. Supervet natuurlijk. Maar, de apps …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Leerlijn mediakundige ontwikkeling als professionaliseringstool voor leerkrachten: Praktijkvoorbeeld
In deze tekst probeer ik kort uit te leggen hoe wij begonnen zijn aan onze leerlijn, hoe het
proces onszelf professionaliseerde en hoe we deze tool willen inzetten om
leerkrachten te professionaliseren op het vlak van media.ArtikelICT-coördinator -
Sketch Metademolab: Animeer jouw tekening
Sketch Metademolab helpt je om op een eenvoudige manier zelf tekeningen te animeren. In dit artikel legt EDUzine het je stap voor stap uit.
Artikel (5)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Les in Lezen: Inspiratiegids voor effectief leesonderwijs in het kleuter-, lager en secundair onderwijs
Deze gids bevat 16 inspiratiefiches die elk vertrekken vanuit een kernvraag over lezen en leesonderwijs. Elke vraag wordt beantwoord op basis van recent wetenschappelijk onderzoek, aangevuld met praktische tips en concrete voorbeelden.
Artikel (3) -
Aan de slag met tekstloze prentenboeken en praatplaten voor alle leeftijden
Tekstloze prentenboeken en praatplaten zijn hulpmiddelen om taalontwikkeling en meertaligheid te stimuleren. Dit geldt zowel voor de taalleerders met Nederlands als thuistaal (NT1) als voor taalleerders voor wie Nederlands de tweede taal is (NT2). …
Artikel (5)Leerkracht -
Leerlijn computationeel denken
Er werd een leerlijn ontwikkeld om een beeld te schetsen van de vaardigheden die we onderscheiden bij computationeel denken. De activiteiten zijn erin opgenomen, samen met algemene doelen en voorbeelden om de inhoud te illustreren. De leerlijn wil …
Artikel (15)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Werken met Chromebooks: Google Presentaties
We brengen vaak PowerPoint of Google Presentaties of Apple Keynote aan. Toch is goed kunnen ‘presenteren’ meer dan dat!
Ik probeerde daarom om voor onze leerlingen een pakket uit te werken dat het proces van het presenteren in kleine …
Artikel (9)ICT-coördinator -
Jubileumeditie van de EU-programmeerweek
De jubileumeditie van de EU-programmeerweek markeert tien jaar bevordering van programmeren op scholen in heel Europa en daarbuiten
De tiende editie van de EU-programmeerweek vindt dit jaar plaats van 8 tot 23 oktober 2022 en er wordt een scala …
Artikel -
Tekstverwerking: Gebruik van sneltoetsen
Een overzicht van vaak gebruikte en handige sneltoetsen of keyboard shortcuts die je helpen tijdens het tekstverwerken. De sneltoetsen helpen je o.a. bij het navigeren in en het bewerken van een tekstdocument.
Artikel (6)Leerkracht, Ander -
SprintPlus examengids: Tips en praktische voorbeelden
Een bundel met tips en voorbeelden om digitale hulpmiddelen zoals SprintPlus makkelijker in te zetten tijdens de examens.
Artikel