-
Interactief doolhof: Oog-handcoördinatie en muisvaardigheid
Beweeg met de muis en leidt het paarse stipje doorheen het doolhof. Vind jij de uitgang?
Interactieve oefeningLeerkracht, ICT-coördinator -
Goudvis: Indringende televisieportretten van Belgische topkunstenaars
Voor Goudvis volgde VRT een jaar lang een aantal Belgische topkunstenaars, op het toneel, in hun ateliers, tijdens repetities, achter de schermen … Maar ook hun privéleven wordt in beeld gebracht. Er zijn 19 afleveringen beschikbaar, …
Artikel -
Bezoek bibliotheek Mechelen: 360°-tour
Deze 360°-tour is gemaakt in Het Predikheren, de bibliotheek van Mechelen. Deze tour kan je gebruiken om een eerste bezoek aan de bibliotheek voor te bereiden. Op die manier hebben leerlingen en cursisten al een idee van de inrichting en …
Interactieve oefening (16)Leerkracht -
Breng Griekse mythes tot leven met AI!
In dit artikel lees je over een lesaanpak waarbij leerlingen kennismaken met drie mythes: de mythe over Scylla en Charybdis en twee over koning Midas, met zijn ezelsoren of zijn kenmerkende golden touch. Ze ontdekken de personages en …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
ICT-basiskennis testen bij leerlingen
In 2020 zagen we door het budget van Digisprong onze ‘actieve’ Chromebooks voor de
leerlingen verdubbelen! Koppel dit met alle inspanning die vanuit het schoolbestuur en het ICT-team reeds werden gedaan en dan ga je je afvragen: …Artikel (7)ICT-coördinator -
Bordspel mediawijsheid: Prowise Presenter
Aan de hand van vragen komen leerlingen meer te weten over mediawijsheid. Leerlingen krijgen o.a. vragen over nepnieuws, phishing, privacy, sterke wachtwoorden ...
Interactieve oefening -
Duik in de artistieke binnenwereld met De Canvascollectie en De Canvasconnectie op Het Archief voor Onderwijs
Geef je les aan aspirerende of beginnende kunstenaars, bijvoorbeeld in het deeltijds kunstonderwijs? Dan vind je in de online beeldbank Het Archief voor Onderwijs heel wat geschikt lesmateriaal. Ontdek de innerlijke werking van de beeldende …
Artikel -
Leren programmeren met LOGO
De programmeertaal Logo werd gemaakt 1967, toen dachten nog maar weinig mensen eraan om kinderen en jongeren te leren programmeren.
Het principe is simpel. Je laat Simon de schildpad bewegen door opdrachten te schrijven in de stijl van …Interactieve oefeningLeerkracht -
Leerlijn mediakundige ontwikkeling als professionaliseringstool voor leerkrachten: Praktijkvoorbeeld
In deze tekst probeer ik kort uit te leggen hoe wij begonnen zijn aan onze leerlijn, hoe het
proces onszelf professionaliseerde en hoe we deze tool willen inzetten om
leerkrachten te professionaliseren op het vlak van media.ArtikelICT-coördinator -
We maken ons allereerste hoorspel: Wakelet
In deze Wakelet neem ik je mee doorheen het proces van het maken van een hoorspel met jouw klas. Elke lesfase wordt uitgebreid beschreven en aangevuld met het nodige materiaal en tips. Foto's geven je een beeld van hoe het er in mijn klas aan toe …
Artikel (4)Leerkracht -
Open een AI-kunstgalerij!
Van artificiële intelligentie heb je wellicht al gehoord. Slimme computers die auto’s vanzelf doen rijden, slimme vuilnisbakken die helemaal zelf kunnen sorteren, gezichtsherkenning bij camera’s … Die slimme computers …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Brick Building: Constructies bouwen op de computer
Een computerbouwspel voor kinderen. Je leerlingen kunnen allerlei constructies maken vanuit hun eigen creativiteit.
Interactieve oefeningLeerkracht