-
CLIL Connect Conference: Save the date
Ontdek de kracht van verbinding in het onderwijs op de CLIL Connect Conference.
Ben jij een onderwijsprofessional of onderzoeker in CLIL en meertalig onderwijs? Dan is dit jouw kans om te verbinden, leren en groeien. Van de Noordzee tot de …tot
Nascholing of activiteitNieuwLeerkracht -
Zonne-energie: De kracht van de zon als duurzame energiebron.
In de workshop rond zonne-energie gaan we aan de slag met een hemelbol om de schijnbare beweging van de zon te bestuderen. Dan bestuderen we eerst een zonnecel, kleine zonne-paneeltjes van 2V en 3V en we meten ook hoeveel elektriciteit …
tot
Nascholing of activiteit -
Werken met Canva: Handleiding en tips
Met deze oefenbladen kan je zelf aan de slag gaan met Canva. Ik heb mijn favoriete lettertypes en zoektermen toegevoegd. Veel succes met het ontwerpen van jouw bladen.
Downloadbaar lesmateriaal (19)Leerkracht -
Seriële communicatie van Arduino naar pc: Cursus
In dit document krijg je uitgebreide informatie over de seriële communicatie van Arduino naar pc. Je leert hoe je gegevens vanuit de Arduino via de USB naar de pc kan versturen.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
AI in de zorg: STEM-project
In het project AI in de Zorg bekijken leerlingen hoe de EWS (Early Warning Score) gebruikt wordt in de praktijk. Ze gaan na hoe een computer op basis van kunstmatige intelligentie automatisch het risiconiveau van een patiënt kan inschatten. …
Website -
Heldenflix: Workshop
Waarom zijn Netflix-reeksen zo verslavend? Het antwoord ligt besloten in de vroegste avonturenromans en hoe goed deze al dan niet bewaard bleven. In een interactieve workshop leren we jongeren uit het vierde tot zesde jaar secundair onderwijs …
Nascholing of activiteit -
Hoe maak je een eduscape met BookWidgets?
In deze video leg ik uit hoe je met BookWidgets zelf een eduscape of een leerrijke digitale escaperoom kan maken.
Enkele voorbeelden van eduscapes:
- Zoek de schat van de farao;
- Bankoverval!
- Ontsnap uit de school.
Video (105)Leerkracht -
Game.Learn.Grow: Aan de slag met games in de klas, handleiding
Het gebruik van digitale games in de klas vergroot de motivatie, betrokkenheid en productiviteit van je leerlingen. Toch worden er weinig games gebruikt in de Vlaamse klassen. Het is dan ook niet altijd zo’n eenvoudige opdracht om games in …
Downloadbaar lesmateriaal (13)Leerkracht -
AI Op School: Sociale robot
Sociale robot van Dwengo is een vakoverschrijdend STEM-project voor de eerste en tweede graad van het secundair onderwijs. In een aantal modules gaan leerlingen aan de slag om zelf een sociale robot te ontwerpen, te programmeren en te …
Website -
Kamishibai: Digitale vertelkiosk
De digitale vertelkiosk is een digitaal kamishibaitheatertje met touchscreen bovenop een boekenkast.
Op het scherm zijn er achtennegentig verhalen te zien in eenentwintig verschillende talen. Aan sommige verhalen is er ook een verwerkingsactiviteit …
Fysiek materiaal (7)Leerkracht -
Waarom elke leraar over fake news moet lesgeven
‘Fake news is overal, en jongeren trappen er met open ogen in’. Klopt dat? En wat kan jij als leraar doen? Annelore Deprez (UGent en Arteveldehogeschool) verklaart de opkomst van fake news en vertelt hoe jij je leerlingen kritisch …
Artikel (3) -
Weg vakken, terug naar leerdoelen!
Er beweegt wat in de eerste graad van secundaire scholen. Vele leraren merken dat het bij die leerlingen niet volstaat om louter binnen de eigen reguliere klasgroep te differentiëren. Net daarom nemen alsmaar meer …
ArtikelAnder