-
Meer muziek in de klas met artificiële intelligentie
Kunstmatige intelligentie als je eigen onderwijsassistent, die helpt om de klasdynamiek te verbeteren en de leerervaring te verrijken. In dit blog bespreken we een aantal AI-tools die je kunnen helpen om liedjes te maken voor je …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Code Week-ambassadeurs Nicky en Evelien klaar voor uitdagende opdracht: Interview
Het burgerinitiatief EU Code Week promoot tal van activiteiten rond programmeren en digitale vaardigheden. In ons land nemen tientallen organisaties deel om coderen op een leuke, aantrekkelijke manier voor jongeren bereikbaar te maken. De EU …
Artikel -
Grafieken maken: Hoe doe je dat en wanneer gebruik je welke soort grafiek?
Artikel waarin verschillende soorten grafieken worden besproken en wordt uitgelegd welke grafiek je best gebruikt in welke situatie. Ook het gebruik van de X- en Y-as komt aan bod.
Artikel -
Artificiële intelligentie toepassen op afbeeldingen, DALL-E
Het blogartikel legt stap voor stap uit hoe je aan de slag gaat met afbeeldingen gemaakt door artificiële intelligentie.
ArtikelLeerkracht -
Wat is grooming?
Als een vreemde online contact zoekt met een minderjarige, is dat niet altijd met goede bedoelingen. Soms is een onbekende uit op seksueel contact en probeert hij of zij eerst een online vriendschap te smeden om iemands vertrouwen te winnen. Dat …
Artikel (3) -
Jubileumeditie van de EU-programmeerweek
De jubileumeditie van de EU-programmeerweek markeert tien jaar bevordering van programmeren op scholen in heel Europa en daarbuiten
De tiende editie van de EU-programmeerweek vindt dit jaar plaats van 8 tot 23 oktober 2022 en er wordt een scala …
Artikel -
Steunpunt Centrale Toetsen in Onderwijs: Visietekst en explainer
Benieuwd naar hoe de centrale toetsen eruitzien en hoe ze tot stand komen? In deze video worden de activiteiten en de visie van het Steunpunt geïllustreerd. Deze video werd ontwikkeld door Studio Monk i.s.m. het Steunpunt.
In de visietekst van …
ArtikelAndere functie -
RTI-model bij wiskunde
Response to Intervention (RTI) is een interventiemethodiek om vroeg, systematisch en
adequaat intensieve hulp aan leerlingen die moeite hebben met het verwerven van de
leerstof.RTI is een aanpak in niveaus voor ondersteuning aan leerlingen die wordt …
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Tekstverwerking: Gebruik van sneltoetsen
Een overzicht van vaak gebruikte en handige sneltoetsen of keyboard shortcuts die je helpen tijdens het tekstverwerken. De sneltoetsen helpen je o.a. bij het navigeren in en het bewerken van een tekstdocument.
Artikel (6)Leerkracht, Ander -
SprintPlus examengids: Tips en praktische voorbeelden
Een bundel met tips en voorbeelden om digitale hulpmiddelen zoals SprintPlus makkelijker in te zetten tijdens de examens.
Artikel -
Dyscalculie: Info
Een bondig artikel over dyscalculie met enkele algemene tips hoe leerkrachten het verschil kunnen maken voor deze leerlingen.
Artikel (10)Leerkracht -
Kunnen jouw leerlingen al computationeel denken?
In dit artikel van Klasse heeft Frank Neven, professor informaticawetenschappen aan de universiteit Hasselt, het over het belang van computationeel denken in het basis- en secundair onderwijs. In de nieuwe eindtermen voor de eerste graad van …
ArtikelICT-coördinator, Systeembeheerder