-
Meer muziek in de klas met artificiële intelligentie
Kunstmatige intelligentie als je eigen onderwijsassistent, die helpt om de klasdynamiek te verbeteren en de leerervaring te verrijken. In dit blog bespreken we een aantal AI-tools die je kunnen helpen om liedjes te maken voor je …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Bewerk je selfies met de AI foto-apps Lensa en Dawn
Lensa en Dawn zijn twee AI-apps die mega hot zijn. Met kunstmatige intelligentie kun je in allebei de apps avatars maken van je selfies, waardoor het lijkt alsof je foto is gemaakt door een grafisch ontwerper. Supervet natuurlijk. Maar, de apps …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Leren programmeren met LOGO
De programmeertaal Logo werd gemaakt 1967, toen dachten nog maar weinig mensen eraan om kinderen en jongeren te leren programmeren.
Het principe is simpel. Je laat Simon de schildpad bewegen door opdrachten te schrijven in de stijl van …Interactieve oefeningLeerkracht -
Leerlijn mediakundige ontwikkeling als professionaliseringstool voor leerkrachten: Praktijkvoorbeeld
In deze tekst probeer ik kort uit te leggen hoe wij begonnen zijn aan onze leerlijn, hoe het
proces onszelf professionaliseerde en hoe we deze tool willen inzetten om
leerkrachten te professionaliseren op het vlak van media.ArtikelICT-coördinator -
Sketch Metademolab: Animeer jouw tekening
Sketch Metademolab helpt je om op een eenvoudige manier zelf tekeningen te animeren. In dit artikel legt EDUzine het je stap voor stap uit.
Artikel (5)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Leerlijn computationeel denken
Er werd een leerlijn ontwikkeld om een beeld te schetsen van de vaardigheden die we onderscheiden bij computationeel denken. De activiteiten zijn erin opgenomen, samen met algemene doelen en voorbeelden om de inhoud te illustreren. De leerlijn wil …
Artikel (15)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Werken met Chromebooks: Google Presentaties
We brengen vaak PowerPoint of Google Presentaties of Apple Keynote aan. Toch is goed kunnen ‘presenteren’ meer dan dat!
Ik probeerde daarom om voor onze leerlingen een pakket uit te werken dat het proces van het presenteren in kleine …
Artikel (9)ICT-coördinator -
Tekstverwerking: Gebruik van sneltoetsen
Een overzicht van vaak gebruikte en handige sneltoetsen of keyboard shortcuts die je helpen tijdens het tekstverwerken. De sneltoetsen helpen je o.a. bij het navigeren in en het bewerken van een tekstdocument.
Artikel (6)Leerkracht, Ander -
SprintPlus examengids: Tips en praktische voorbeelden
Een bundel met tips en voorbeelden om digitale hulpmiddelen zoals SprintPlus makkelijker in te zetten tijdens de examens.
Artikel -
Maaltafel van 4 en 5
Dit interactieve leermiddel is een verzameling oefeningen op de maaltafels van 4 en 5. De verschillende oefeningen die aan bod komen, zijn:
- een spelletje bingo met de maaltafel van 4 en 5;
- een memory met de maaltafel van 5;
- flashcards met de …
Interactieve oefeningStudent (lerarenopleiding) -
Op zoek naar Rudolf: Digitale kerstzoektocht
Rudolf is vermist, en zonder zijn rendier, kan de Kerstman niet uitvliegen. Om Rudolf terug te vinden, moet je een aantal opdrachten oplossen.
Interactieve oefening (98)Leerkracht -
Ontwerp je eigen game met Game Studio
Kinderen vinden gamen leuk. Maar hoe leuk wordt het als je een eigen game, met verschillende levels, zelf kunt ontwerpen en publiceren?
De vijftien stappen in dit artikel zetten je op weg.
Artikel (4)Leerkracht