-
Generatieve AI veilig en verantwoord inzetten: Toolkit voor in de klas
Deze door Microsoft ontwikkelde toolkit is ontworpen voor leerkrachten die lesgeven aan leerlingen van 13 tot 15 jaar. Het heeft tot doel generatieve AI op een toegankelijke manier te introduceren en bewustzijn bij jongeren op te bouwen door …
Downloadbaar lesmateriaalNieuwLeerkracht, Ander -
LeerID Leerlingloket: Handleiding voor leerlingen
Op deze pagina vind je de handleiding waarmee leerlingen aan de slag kunnen gaan met het LeerID Leerlingloket. Het LeerID Leerlingloket is het leerlingengedeelte van LeerID. Hier kunnen leerlingen zich aanmelden om hun account zelf te …
Downloadbaar lesmateriaal -
ICT-basiskennis testen bij leerlingen
In 2020 zagen we door het budget van Digisprong onze ‘actieve’ Chromebooks voor de
leerlingen verdubbelen! Koppel dit met alle inspanning die vanuit het schoolbestuur en het ICT-team reeds werden gedaan en dan ga je je afvragen: …Artikel (8)ICT-coördinator -
Pedagogisch ICT- en mediabeleid: Praktijkvoorbeeld
In dit praktijkvoorbeeld vertelt Niels Dillen hoe ze het pedagogische ICT- en mediabeleid
hebben vormgegeven binnen de scholengemeenschap.Aan de hand van drie thema’s worden de randvoorwaarden bekeken die nodig zijn om een
pedagogische …Downloadbaar lesmateriaal (7)ICT-coördinator -
Werken met Canva: Handleiding en tips
Met deze oefenbladen kan je zelf aan de slag gaan met Canva. Ik heb mijn favoriete lettertypes en zoektermen toegevoegd. Veel succes met het ontwerpen van jouw bladen.
Downloadbaar lesmateriaal (19)Leerkracht -
Leerlijn mediakundige ontwikkeling als professionaliseringstool voor leerkrachten: Praktijkvoorbeeld
In deze tekst probeer ik kort uit te leggen hoe wij begonnen zijn aan onze leerlijn, hoe het
proces onszelf professionaliseerde en hoe we deze tool willen inzetten om
leerkrachten te professionaliseren op het vlak van media.ArtikelICT-coördinator -
Effectmeting van ICT-beleid op ICT-vaardigheden: Praktijkvoorbeeld
Praktijkvoorbeeld waarin de auteur het heeft over de effectmeting van het ICT-beleid van zijn scholengemeenschap op de ICT-vaardigheden van de leerlingen. Enkele vragen die daarbij centraal stonden:
- Zijn onze leerlingen ICT-vaardig?
- Wat moeten we …
ArtikelICT-coördinator -
Een Deel IT punt op school: Handleiding voor organisatoren
Niet elke leerling beschikt thuis over een computer of een stabiele internetverbinding. Vooral kinderen uit kwetsbare gezinnen ervaren hier problemen mee en dreigen zo leerachterstand op te lopen. Gelukkig kun je daar als school iets aan …
Downloadbaar lesmateriaal -
Sociale media op de basisschool: De leerkracht maakt het verschil
Hoe zet je sociale media met succes in op school? Op die vraag geven 21 mensen uit het basisonderwijs (19 Nederlanders, 2 Vlamingen) antwoord in het boek Sociale Media op de Basisschool.
De leerkrachten vertellen in het inspiratieboek over …
Downloadbaar lesmateriaal (6)School/onderwijs -
Mediawijsheid in tijden van dreiging en terreur
Het is een moeilijke periode in de wereld: aanslagen, geweld, terrorisme en oorlog.
Ook kinderen zijn hier niet blind en doof voor. In tijden van dreiging en terreur ben je van onschatbaar belang voor de leerlingen, om hen te …Downloadbaar lesmateriaal (4) -
Maker in het onderwijs: Jong geleerd 2.0
De Maker-beweging luidt een nieuw digitaal tijdperk in. In de Maker Movement gaat het
niet alleen om zoeken, delen en weten, maar ook om het zelf maken van fysieke dingen
met behulp van de jongste technologie.De publicatie bevat een achttal …
Downloadbaar lesmateriaal (10) -
De volgende stap in ICT-implementatie: Streven naar kwaliteit
Dankzij de nascholings- en begeleidingsinitiatieven rond ICT en de sensibilisering die met de invoering van de eindtermen ICT gepaard ging, is de integratie van ICT in de lessen er in heel wat scholen op vooruit gegaan.
Meer en meer leerkrachten …
Artikel (4)School/onderwijs