-
Handschrift bevordert leren meer dan typen, beweren wetenschappers
Een Noors team van wetenschappers heeft de invloed van handschrift en typen op de hersenactiviteiten en geheugencapaciteiten onderzocht.
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator -
Tijdsvisualisatie: Hulpmiddel
De D4E1 Timevisualization aid is ontwikkeld als gepersonaliseerd hulpmiddel om inzicht te krijgen in:
- welk dagdeel het op een bepaald moment is,
- welk dagdeel een bepaalde activiteit gebeurt,
- wanneer een actie nodig is voor activiteiten binnen …
ArtikelAndere functie -
Zelfstandig werken aanleren: Uitleg
Een presentatie met info over het installeren van ik-tijd (zelfstandige werktijd).
De focus ligt op het aanleren van van ik-tijd bij leerlingen met verlaagde taakspanning, met faalangst, met startproblemen, met slechte werkhouding en bij …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Stop denk doe check: Pictogrammen
Vier versies van zelfinstructiemethode stop, denk, doe, check.
Downloadbaar lesmateriaal (15)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Een kijk op ADHD via de executieve functies en motivatie
Een artikel van Onderwijscommunity over de interactie tussen executief functioneren en motivatie. Na het lezen van het artikel begrijp je beter waar het gedrag van een leerling met ADHD vandaan komt en hoe je daarmee om kunt gaan.
Daarnaast krijg je …
Artikel (4)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
ZILL: Overzicht doelen voor zesjarigen
ZILL-doelen tot 6 jaar: alle Zill doelen die bereikt moeten zijn op 6 jaar.
Downloadbaar lesmateriaal (18)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Zill: Overzicht doelen voor zevenjarigen
In dit document vind je een overzicht van alle ZILL-doelen die je moet nastreven bij kinderen tot de leeftijd van zeven jaar.
Downloadbaar lesmateriaal (10)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Weekplanner
Een blad met een blanco vakje voor elk uur van elke dag.
Downloadbaar lesmateriaal -
Leesbegrip: Bladwijzer met stappenplan
Hulpkaart met stappen om leesbegrip te bevorderen.
Eerst moet de leerling vier regels tekst lezen. Daarna denkt hij na over de vragen wie, wat, waar.
Als hij de vragen kan beantwoorden, mag hij verder lezen.Downloadbaar lesmateriaal (5)Andere functie -
De Kracht van de Denkdieren: Executieve functies in woord en in beeld
De kracht van de denkdieren is een spannend verhaal voor kinderen.
Het boek vertelt het verhaal van elf dieren. Elk dier stelt een executieve functie voor. Zo worden de executieve functies op speelse wijze uitgelegd en afgebeeld. Dankzij de mooie …
Fysiek materiaal (5)Ander -
Terug naar school: Zeven tips om (zorg)leerlingen extra te ondersteunen
Bekijk deze webinar als je op zoek bent naar inspiratie en praktische handvatten om kinderen met een leerstoornis te leren studeren, leerplezier te geven en andere collega's te ondersteunen.
De tips waarover Lucas Hermans het heeft:
- leer …
Video (3) -
Bang: Meertalig prentenboek
Bang! is een prentenboek voor kinderen van vier tot tien jaar. Het wort uitgegeven in zeven versies waarin Nederlands telkens gecombineerd wordt met een tweede taal: Arabisch, Bulgaars, Engels, Spaans, Frans, Pools of Turks. Dit meertalig kinderboek …
Fysiek materiaal