-
Breng de Romeinse Keizers tot leven
Artikel over de kansen om hedendaagse technologie te verbinden met het verleden. Hoe kunnen we jongeren bewust maken van zowel de kansen als de risico's van dergelijke technologieën? In dit lesmateriaal kruip je in de huid van figuren als …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Grieks en Minecraft: Akropolis Avontuur
Hoe breng je educatieve technologie in de klassieke talen? Vorig academiejaar ontwierpen mijn studenten en ik lesmateriaal dat net dit deed! We ontwikkelden twee levels waarin leerlingen het oude Rome konden verkennen en via opdrachten meer …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Breng Griekse mythes tot leven met AI!
In dit artikel lees je over een lesaanpak waarbij leerlingen kennismaken met drie mythes: de mythe over Scylla en Charybdis en twee over koning Midas, met zijn ezelsoren of zijn kenmerkende golden touch. Ze ontdekken de personages en …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Artificiële intelligentie toepassen op afbeeldingen, DALL-E
Het blogartikel legt stap voor stap uit hoe je aan de slag gaat met afbeeldingen gemaakt door artificiële intelligentie.
ArtikelLeerkracht -
Breng de Chimaera en AI in jouw klas!
Artikel over een lesproject waarbij kennis wordt gemaakt met de Griekse held Bellerophon, zijn vliegend paard Pegasus en de verschrikkelijke Chimaera. Griekse mythes worden zo gecombineerd met artistieke vorming en artificiële intelligentie …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Aan de slag met tekstloze prentenboeken en praatplaten voor alle leeftijden
Tekstloze prentenboeken en praatplaten zijn hulpmiddelen om taalontwikkeling en meertaligheid te stimuleren. Dit geldt zowel voor de taalleerders met Nederlands als thuistaal (NT1) als voor taalleerders voor wie Nederlands de tweede taal is (NT2). …
Artikel (5)Leerkracht -
Artificiële intelligentie en Oudgrieks: Projectomschrijving
Artikel over een project dat werd ontwikkeld om een brug te slaan tussen de klassieke talen en moderne computertechnieken en programmeertalen, waarbij een inleiding wordt gegeven in de wereld van artificiële intelligentie en wat de …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Breng Tacitus tot leven met AI
Artikel over een project rond AI-technologie, een samenwerking tussen de UGent en het Sint-Lievenscollege, waar een brug werd geslagen tussen twee ogenschijnlijke tegenpolen: klassieke talen en programmeertalen. In dit project kan je je kennis van …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Pythia: Epigrafie, poëzie en AI
Bij het bestuderen van de Klassieke Oudheid vertrouwen we op allerlei bronnen. Verhalen van grote dichters, prachtige tempels, tekeningen op allerlei objecten … In dit AI-project maak je kennis met de epigrafie, de tak van archeologie die …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Story Dice: Verhalen schrijven met dobbelstenen
Met de digitale verhaaldobbelstenen van StoryDice kunnen je leerlingen of cursisten de inhoud en de volgorde van een verhaallijn bepalen door digitaal de dobbelstenen te laten rollen.
Artikel (13)Leerkracht -
AI in de klas: Waarom en hoe?
Artikel over hoe en waarom je AI kan inzetten in de klas. Je ontdekt enkele concrete ideeën om AI te betrekken in taalvakken, in kunst en in de ruimere maatschappij. Zo kan dit als inspiratie dienen voor het opzetten van vakoverschrijdende …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Coderen en programmeren: Nuttige links
In dit artikel verzamel ik een aantal nuttige links voor het vak informatica en STEM. Het gaat daarbij vooral over lesmateriaal in verband met coderen en programmeren. De vermelde tools en platformen zijn gratis te gebruiken en grotendeels …
Artikel (6)Ander