-
Een beeld zegt meer dan 1000 woorden!
Van Dale presenteert met trots een nieuwe reeks taalstudieboeken. Als ondersteuning bij het leren van een taal zijn de Van Dale Beeldwoordenboeken Fr, En, Du, Sp en It onmisbaar én een praktisch hulpmiddel voor uw leerlingen. Klik hier voor …
Artikel (8)Ander -
TPR Storytelling: Taal leren met plezier!
In het artikel Echt voedsel in Trouw Groen van 30 mei 2009, schetst men een ontwikkeling die onze voedselketen betreft. Nu vindt er een parallelle ontwikkeling plaats in het onderwijs. Deze is nu nog in de marge bezig, maar zal onmiskenbaar …
ArtikelLeerkracht, Directie -
Ondernemen in de les Frans?
Ondernemingszin stimuleren? Werken aan ondernemerscompetenties?
Voor mij, als leerkracht Frans, horen begrippen als ondernemen en ondernemerschap eerder thuis bij het vak Economie of in de handelsrichtingen. Dus ik heb mij er nooit echt druk over …
ArtikelGeen lid meerInspectielid -
Op ontdekkingsreis in het land van Frans
In de basisschool de Bosmier in Balen gaat men op ontdekkingsreis in het land van Frans…
Je vindt in deze presentatie (talentweedaagse, 2007) de visie op initiatie Frans, de praktische uitwerking, een verwijzing naar de daarvoor gebruikte …
Artikel (3)Directie -
Franse les langs muzische weg
Taal is een middel om te vertellen, te zingen, te spelen, uit te beelden... Ook de vreemde taal. Volgens de eindtermen voor het basisonderwijs leren de kinderen tijdens het vreemde taalverwervingsproces 'communiceren', de taal gebruiken en …
Artikel (5)Directie -
Een brug te ver? Overgang van Basis naar Secundair voor Frans
De moeilijke overgang van de basisschool naar het secundair onderwijs voor Frans werd al aangekaart in het jaarverslag van de onderwijsinspectie in 2004. Mogelijke oorzaken hiervoor kunnen zijn:
• het gebrek aan kennis van de eigen …
ArtikelDirectie -
Duits in TSO en BSO: Kansen en uitdagingen
Op de talentweedaagse in 2007 kwam mevrouw Martine Gillis het belang van het Duits onderstrepen.
Om te beginnen is de kennis van het Duits economisch belangrijk : 110 miljoen Europeanen hebben Duits als moedertaal, Duitsland is de derde economie …
ArtikelDirectie -
Taal en talen in een grootstedelijke context
De grootstad is bij uitstek meertalig en multicultureel. Jongeren gebruiken er buiten school vaak andere codes om te communiceren. De school is de voornaamste plaats waar ze het Nederlands horen. Scholen in grootsteden hebben dikwijls ook grotere …
ArtikelDirectie -
Gemeenschappelijk ERK voor Moderne Vreemde Talen
De Raad van Europa lanceerde in 2001 het Gemeenschappelijk Europees Referentiekader voor Moderne Vreemde Talen: Leren, Onderwijzen, Beoordelen (het ERK). Sindsdien gebruiken heel wat landen van Europa dit referentiekader om de taalvaardigheid van …
ArtikelDirectie -
Talensensibilisering en taalinitiatie: bijdragen met een logo
Talensensibilisering en taalinitiatie (Frans) is relatief nieuw in het basisonderwijs en dan vragen leraren zich soms af hoe zo'n les in de praktijk, in de klas, verloopt. Nu is er een lijst van bijdragen in verband met talensensibilisering en …
Artikel (4)Andere functie -
Bijdragen op de talensite (h)erkennen met een logo
Bij de bijdragen op de talensite staan logo’s. Ze illustreren vaak de bron of het thema van de bijdrage.
Dit logo is gereserveerd voor de officiële teksten van de overheid, zoals de eindtermen, ontwikkelingsdoelen of informatie over …
ArtikelAndere functie