-
Vrije tijd invullen voor kinderen met autisme
Vrijetijdsbesteding is niet altijd evident voor kinderen en jongeren met autisme.
Op de site van autisme.nl vind je een aantal tips bij het invullen van de vrije tijd.Artikel (4)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Autisme en vrije tijd
Kinderen met autisme vinden het vaak erg lastig om hun vrije tijd in te vullen. Dit heeft alles te maken met de manier waarop ze informatie verwerken en situaties in hun geheugen opslaan.
In dit artikel van KOEKIE vind je meer …
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Wat is DCD?
Een artikel van Balans met o.a.:
- definitie van DCD,
- kenmerken,
- een poster met signalen,
- oorzaak en gevolgen.
Artikel (8)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Autisme ... een ontdekkingstocht: Mijn kind met ASS helpen
In deze brochure, gerealiseerd door het team van de v.z.w. Participate !, vind je informatie over strategieën en hulpmiddelen die de communicatie met kinderen met ASS positief kunnen beïnvloeden.
Daarnaast worden methodes beschreven hoe je …
Artikel (3)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Cyberpesten in cijfers: Infographic MediaNest
Hoe vaak komt cyberpesten voor bij jongeren? Welke vorm van cyberpesten komt het vaakst voor? Bij wie zoeken jongeren steun?
Artikel (3)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Vijf vragen over cyberpesten
Cyberpesten omvat alle vormen van pesten via digitale media. Het laat een enorme indruk na op je kind omdat het zich online afspeelt. Hoe voorkom je het? Wat als de leerkracht het niet serieus neemt? Wat als je kind er getuige van is? In dit …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Cyberpesten: Wat is het en wat doe je eraan?
Pesten is voor zowel kinderen als volwassenen ontzettend heftig. In een samenleving waar communicatie steeds vaker online plaatsvindt, vindt ook online pesten of cyberpesten plaats.
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Autisme ... een ontdekkingstocht: Autisme begrijpen
Deze brochure, gerealiseerd door het team van de v.z.w. Participate !, biedt je informatie om ASS beter te begrijpen.
Verschillende thema’s komen aan bod :
- oorzaken van autisme,
- kenmerken van autisme,
- zintuiglijke gevoeligheid,
- ...
Artikel (3)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Google Workspace op school: Gids voor ouders over privacy en beveiliging
Begin 2021 was er in Nederland een Data Protection Impact Assessment (DPIA) of een privacy onderzoek naar het gebruik van Google Workspace for Education in het onderwijs. Hiervoor heeft de Nederlandse regering in de zomer van 2021 een brief …
ArtikelSysteembeheerder -
Omgaan met zwakke executieve functies
Bij mensen met ADD zijn de executieve functies minder ontwikkeld. Er wordt dan gesproken van ‘zwakke’ executieve functies.
In het artikel lees je meer info over executieve functies, het omgaan met zwakke EF en het trainen van EF.
Artikel (9)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Link oudercontact Smartschool delen: Stappenplan
Stappenplan waarin wordt uitgelegd hoe je een link voor een online oudercontact kan delen.
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator -
Sterke schOUDERS: Brochure
In deze brochure bundelt VCOV methodieken die ouderwerkingen kunnen gebruiken om ideeën te verzamelen, tot adviezen te komen, een probleem aan te pakken en een draagvlak te creëren onder de leden.
De methodieken zijn bedoeld om tijdens een …
Artikel