-
Een krachtige leeromgeving voor elke leerling: Observatie(wijzer) als startpunt
De leerlingenpopulatie op school wordt alsmaar meer divers op het vlak van behoeften en achtergronden.
In dit artikel wordt er dieper ingegaan op volgende vragen:
- Hoe kan je hier als leerkracht actief op inspelen?
- Welke klemtonen kan je in …
Artikel (5)Leerkracht -
Over AI, technologie en digitalisering in het onderwijs: Podcast
In deze podcastaflevering van reserchED Nederland bespreekt men de razendsnelle ontwikkelingen van artificiële intelligentie en ChatGPT in het onderwijs. Hoe moeten we hier in het onderwijs mee omgaan en naar kijken? Voeren we het juiste …
VideoLeerkracht, ICT-coördinator -
Media and Learning Association: Bevordering van digitale technologie en media in het onderwijs
De Media & Learning Association (MLA) zet zich in voor het bevorderen van het onderwijs in Europa door het strategisch gebruik van media en digitale technologieën op alle onderwijsniveaus.
Hun missie is het bevorderen van innovatie en …
WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator -
Naar een krachtig leerzorgbeleid tot op de klasvloer: Ontwerpen van een beginsituatieanalyse
Artikel waar dieper ingegaan wordt op hoe je een leerzorgbeleid uitwerkt.
In het artikel vind je ook de link naar de vragenlijst om zelf aan de slag te gaan.
Artikel (8)Leerkracht -
Naar een krachtig leerzorgbeleid tot op de klasvloer: Ontwerpen van een beginsituatieanalyse
In dit artikel vind je naast een theoretische kadering van het onderzoek verschillende vragenlijsten om de beginsituatie rond leerzorg bij het beleidsteam in kaart te brengen.
Om het leerzorgbeleid en een bijhorend actieplan gericht te kunnen …
Artikel (8)Leerkracht -
Professionaliseringstrajecten voor schoolleiders onderzocht: De invloed van organisatorische en didactische factoren en hun wisselwerking om concrete schoolontwikkeling te triggeren
Dat schoolleiders vandaag erg onder druk staan en er een grote verantwoordelijkheid op hun schouders rust is een open deur in trappen. Dit verdient naast het besef ook erkenning én investering in kwaliteitsvolle …
Artikel (5)Leerkracht -
Concrete vragen om AI-programma's te evalueren, kiezen en gebruiken
Artificiële intelligentie (AI) kan helpen om leraren beter te laten lesgeven en te laten evalueren. En dus zo leerlingen ook beter te laten leren. Maar dan moet je eerst goed nadenken over hoe je ethisch met die AI-programma’s omgaat. …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Mobiele toestellen op school: Afsprakenkader
In deze bijdrage vind je een afsprakenkader voor het gebruik van mobiele toestellen op school. Naast een checklist met belangrijke aandachtspunten als het gaat over mobiele toestellen vind je belangrijke afspraken die je best maakt over:
-
…
ArtikelICT-coördinator -
Is het een B1-woord?
Een B1-woord is een makkelijk woord, een woord dat bijna iedereen begrijpt. Maar of een woord B1 is, is soms lastig te zeggen. Deze site helpt je erbij.
WebsiteLeerkracht -
Kernkwadranten: Een waardevolle structuur voor reflectie
Veel leraren zijn met de kernkwadranten in contact gekomen tijdens hun studies of gebruiken ze zelf in hun vak. In verschillende studierichtingen en opleidingen in het secundair en het hoger onderwijs staan ze vermeld bij de didactische …
Artikel (20)Leerkracht -
Burgerschapscompetenties met inbegrip van competenties inzake samenleven: Leerlijn
Met de modernisering van het secundair onderwijs in Vlaanderen werden nieuwe eindtermen vastgelegd. In tegenstelling tot vroeger zijn de eindtermen niet langer onderverdeeld in vakken maar gebaseerd op zestien sleutelcompetenties. Om de …
Downloadbaar lesmateriaalAnder -
ProtonMail: Gratis veilige e-maildienst
ProtonMail is een veilige e-maildienst, ontwikkeld door wetenschappers van CERN en MIT.
Ze gebruiken end-to-end- en zero-access-versleuteling voor beveiligde e-mails. Dit betekent dat zelfs ProtonMail de e-mails niet kunnen decoderen en lezen. …
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator, …