-
Les in Lezen: Inspiratiegids voor effectief leesonderwijs in het kleuter-, lager en secundair onderwijs
Deze gids bevat 16 inspiratiefiches die elk vertrekken vanuit een kernvraag over lezen en leesonderwijs. Elke vraag wordt beantwoord op basis van recent wetenschappelijk onderzoek, aangevuld met praktische tips en concrete voorbeelden.
Artikel (3) -
Aan de slag met tekstloze prentenboeken en praatplaten voor alle leeftijden
Tekstloze prentenboeken en praatplaten zijn hulpmiddelen om taalontwikkeling en meertaligheid te stimuleren. Dit geldt zowel voor de taalleerders met Nederlands als thuistaal (NT1) als voor taalleerders voor wie Nederlands de tweede taal is (NT2). …
Artikel (5)Leerkracht -
Krachtig onderwijs voor anderstalige nieuwkomers: Welke rol kan ik spelen als klasleerkracht?
Een anderstalige nieuwkomer in de klas: het kan een stevige uitdaging zijn voor jou als klasleerkracht. Misschien krijg je ondersteuning op je school van een AN-leerkracht of zorgcoördinator, maar dan nog is het niet altijd evident om …
Artikel (3) -
Boekjes in de reeks Lees-Trip
In dit artikel kom je meer te weten over de boekenreeks Lees-Trip. De strips zijn ontwikkeld om leesplezier te stimuleren.
ArtikelAnder -
Kinderboeken over diversiteit en een multiculturele samenleving
Een lijst met boeken over diversiteit om kinderen voor te lezen of te laten lezen.
Artikel (4)Ander -
Eenvoudige leesteksten voor kinderen met leesproblemen
Zoek je een tekst op een lager AVI-niveau zonder dat het te kinderachtig is?
Zoek je een boek of krantenartikel voor leerlingen met leesproblemen?Op de infochart staan vier links naar organisaties of uitgeverijen die zulke materialen aanbieden.
Artikel (24)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Kamishibai
Op de deelpagina van ABC-projects vind je nuttige informatie rond het werken met of het zelf maken van een kamishibai:
- stappenplan om zelf een kamishibaitheater te maken (A3-formaat of minitheater);
- het kamishibai-cahier met ideeën om …
Artikel (7)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Bouwstenen voor effectieve taaltrajecten: Praktijkgids voor taalondersteuning in kleuter-, lager en secundair onderwijs
De handleiding is een praktische leidraad bij het onderzoek Taalintegratietrajecten. Het biedt een praktijkgids voor taalondersteuning.
Deze gids beschrijft zes bouwstenen die je helpen om de taalontwikkeling te stimuleren, om de leerlingen talig te …
Artikel (18) -
Taal leren: Recensie van boek
'Een boek dat niet alleen door schoolteams, maar ook door de beleidsmakers absoluut moet gelezen worden.'
Lieven Coppens schrijft een eerlijke recensie over die boek van Koen Jaspaert en Carolien Frijns over over hoe taalontwikkeling in …
ArtikelAnder -
Kip of ei?: Naar sterk taalonderwijs op de basisschool
Taal is een venijnig vehikel. We hebben taal nodig om de leerstof op school te
kunnen begrijpen én op diezelfde school leren en verfijnen we die taal.
Taalverwerving is een kip-en-eiprobleem van het eerste uur: de leraar verpakt allerlei …Artikel (3)Andere functie -
Wat werkt in taalonderwijs aan laaggeletterde jongeren?
Een project van UAntwerpen ontwikkelde twee praktijkgidsen voor taalonderwijs aan laaggeletterde jongeren. Met de meest recente wetenschappelijke inzichten die vertaald worden naar de klaspraktijk.
De eerste praktijkgids focust …Artikel (4) -
Zelfscan: Hoe rijk is jouw taal in de klas?
Kwetsbare kleuters in je klas zonder krachtige taalomgeving thuis? Taal is een belangrijke sleutel om te leren, samen dingen te doen. 'Het is meer dan woordjes en regeltjes leren', zegt professor Piet Van Avermaet. 'Veel pik je onbewust op'.
Kan in …
Artikel